Christina Skårud
Målningar
Galleri Thomassen
15/3-9/4


EN VARDAG INTE SOM ANDRA 
Christina Skårud gör utsnitt av verkligheten


 
De stora händelserna är inte det mest intressanta för Christina Skårud. Hon ägnar sig hellre åt vardagen i sina målningar och fotografier.

I hennes ateljé blandas färdiga målningar med pågående arbeten. Utanför jobbar byggnadsarbetare med fasaden under delvis bullriga förhållanden. Byggjobbarna har även renoverat de fönster som hör till ateljén, något som brutit arbetsron och skapat en chimär närvaro, i och med att hon och byggjobbarna arbetat på varsin sida fönstret utan att kommunicera med varandra.
Jag vinkade en gång till en av dem utanför fönstret, och det kändes verkligen som att jag bröt mot en kod, berättar Christina Skårud.



Till Galleri Thomassen i mars tar hon med sig ett tiotal verk, huvudsakligen i olja och fotografi. Hon kommer även att visa en svit teckningar, men för närvarande är hennes fokus inriktat på fotografi och olja. Olja och fotografi passar hennes arbetssätt som hon beskriver som stillsamt.
– Jag tycker olja är en intressant teknik, jag får det att fungera. Det blir inte samma sak med akryl eller akvarell.
Fotografi och måleri hänger också ihop då båda teknikerna har samma motiv och tema, vägvalet om fotografi eller målning beror på hur hon vill se det färdiga resultatet. Och även om arbetet utgår från fotografier som skisser till målningar kan det bli förändringar under resans gång.
Fastighetsrenoveringen har pågått under en längre tid utanför Christina Skåruds ateljéfönster, och hon skojar om att hon hade kunnat göra en serie med utsiktsbilder från ateljén på samma sätt som hon gjort några utsiktsbilder från hemmet eller förra arbetsrummet.
– Jag jobbar väldigt mycket med vardagskänslan. Jag tittade ut genom ateljéfönstret och målade, inte det som hände utan bara det jag såg genom en persienn, berättar hon.
– När jag gått och tittat på ett hörn av ett rum under en längre tid kan det bli så att jag tar fram kameran.
Kameran är inte bara ett skissverktyg för Christina Skårud, hon använder den även aktivt för att göra sina utsnitt av verkligheten.
I ateljén står en målning med grönt som dominerande färg lutad mot väggen, och våra ögon landar på den.
– Även där har jag laborerat med utsnitt fast från en annan vy, berättar hon.
Sedan Christina Skårud lämnade utbildningen på Konsthögskolan Valand 2001 har hon varit representerad i ett tiotal samlingsutställningar i bland annat Trollhättan, Göteborg, Kaliningrad och Basel. Tre utställningar under eget namn har hon också hunnit med. Efter examensutställningen på Galleri Rotor följde den första separatutställningen på Galleri Mors Mössa.



Samtidigt som hon fnular på hur själva bilden ska se ut, pågår en parallell process med att ge verket en titel. Titlar är viktiga för Christina Skårud, och något som hon ”alltid har arbetat med”. Namn på skapelserna kan också tillföra en del spänning till betraktelsen.
  Titlarna kan styra hur man ser på bilderna men det får inte styra för mycket.
Hon berättar med ord som efter något ögonblicks tvekan finner sin plats och vågar lysa mot oss. Christina Skårud upplever det som svårt att sätta ord på sin egen pågående konstnärliga process.
– Jag är ganska strukturerad egentligen, och i huvudet vet jag till 100 procent hur det ska se ut. Men att berätta för andra hur jag gör mina val är svårt. Det har ingenting med velighet att göra, betonar hon.
– Om ett eller två år kan jag säkert berätta mycket mer om hur jag menade nu, förklarar Christina Skårud och ler stort.

KENNETH ERIKSSON

 
 

080324
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst