Thomas Edetun
Målningar, objekt
Galleri PS
15-30/3


FÅGLAR SOM AKTIVERAR
Thomas Edetun vill ha en dialog med betraktaren
 

Delarna i Thomas Edetuns målningar ser välbekanta ut. Men helheten liknar ingen annans. Det finns många inslag av klassikt måleri och konsthistoriska motivdelar men de har fått ett samtida sammanhang.

Han målar föreställande konst.
Just nu gör jag mycket landskap och byggnader med tillägg som aktiverar motivet. Det är fåglar på många av målningarna, säger Thomas Edetun som utgår från riktiga fåglar.
Men måleriet tar över och efter hand tappar de allt mer av sin artspecificitet. De är symboler eller kanske snarare budbärare för ett liv som kan vara gott eller ont.
Betraktaren kan aldrig riktigt veta vad se står för.
Det gör inte jag heller. Men de flesta människor har en relation till fåglar så det ger en öppning för en dialog mellan målning och betraktare.


Hus & fåglar

Han leker med epitetet fågelmålare.
Det är en genre som folk tittar litet snett på. Jag vill se vad det står för för mig och i vår tid.
Han samlar på bilder av byggnader överallt från tidningar till konstböcker.
Vissa byggnader fastnar jag för utan att alltid veta varför. Men jag känner att de bär på en potential för mig som jag vill utnyttja och jobba vidare med i mina målningar.
Då börjar ett arbete med att ta bort och lägga till.
Huset står ju för en manifestation som hänger hop med ens person. Jag gör mig en bild av huset och dess historia i huvudet. 
Han regisserar en historia i sin bild.
  Mina hus får ofta en tryckt stämning. Det finns inget av radhusidyll och tomtebolycka.


Landskap och blått piller

Det blir landskap också.
Vad är det mest otidsenliga och belastade man kan göra som konstnär idag? Måla landskap! Och jag känner mig så dubbel inför det, jag både tycker om landskapsmåleri och inte.
När man går på museer färgas man lätt av konsthistoriens fantastiska landskapsbilder. Det är ett omöjligt motiv i vår tid. Ändå vill jag, måste jag, pröva och se vad jag kan göra med det. 
Men hans landskap ironiserar inte.
Jag är verkligen kluven och den klyvnaden vill jag ska komma fram i mina målningar. Som i alla mina bilder vill jag att det ska finnas med en komplikation, ett varför som dröjer sig kvar i betraktaren.



Man känner igen hans bilder fast motiven är så olika. Han har ingen medveten stil.
När jag upptäcker ett stildrag försöker jag förstöra det. Men repetitionen är intressant. Tröttnar jag eller tröttnar jag inte? Kommer det fram något nytt i upprepningen. De här motiven är på väg mot sin topp nu, men nu är jag vaksam så att det inte blir manér eller stil.
Objekt är en del i skapandet.
Det är ett slags vita fågelholkar med rödakorssymboler. De är från 3 cm höga till något över normal fågelholksstorlek. De har en naturlig anknytning till fåglarna.
Han kallar dem Hjälpholkar.
Jag har en längtan att göra något tredimensionellt, men är man inte skulptör får man göra något enklare, som  objekt. Då är man på väg i alla fall.


The Bad Me

Det finns en ensam svart holk på utställningen. Den har haft olika namn som Svartholk.
Till slut döpte ja den till The Bad One. Men det blev felskrivet i utställningskatalogen till The Bad Me. En händelse som ser ut som en tanke. Och knappast en tillfällighet, eller….
Han har ställt ut mycket på sistone. På Konstens Hus i Luleå och Konsthallen i Örebro. För ett tag sedan på ett galleri i centrala New York.
En gallerist hade sett mina målningar på internet och kontaktade mig. En exceptionell chans, som en saga. Och jag sålde bra där.
Bland andra kom Michael Stipe, sångaren i R.E.M in på vernissagen.
Han var mycket positiv till mina målningar och sa en massa smickrande saker. Och bättre än så: Han köpte en målning med en kärnfull kommentar som jag tagit till mitt hjärta: Awsome, man! (Häftigt, killen!).
Den bild rockartisten köpte är ur den serie Thomas Edetun nu visar. Också trummisen i Interpool köpte en målning på vernissagen.


Hjälpholkar

Närmast ska Thomas Edetun ha en utställning på hemmaplan i Mjölby. Han jobbar med en stor utsmyckning på Universitetssjukhuset i Linköping.
Han gick Hovedskous målarskola innan han började på Konstakademin 1993. Och har ställt ut i Göteborg ett par gånger tidigare. Han är bosatt och verksam i Linköping.


BO BORG

 


 




080328
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst