Natalia Johansson
Målningar, keramik
Galleri En Trappa Ner
29/3-13/4


 EN LJUS FLÄKT FRÅN ÖST
Natalia Johansson gör betraktaren glad
 

Bilder som gör betraktaren glad och på gott humör. Det är en ledstjärna för Natalia Johanssons målningar i olja.

Tre års vedermödor av Natalia Johansson är nu samlade. Motivområden och stilar är skiftande från hennes olika perioder. Hon varvar gärna måleri med keramik, beroende på för vilket material inspirationen och idéerna lyser starkast.
Hus i varma färger är ett återkommande motiv, liksom män och kvinnor i allegoriska berättelser.



Ett första intryck är att det finns snarlika drag mellan Natalia Johanssons målningar och ryskt ikonmåleri. Hur långsökt den kopplingen är får var och en bedöma själv, men konstnären själv härstammar från nuvarande Sankt Petersburg där hon gick på flera konstutbildningar från tidig ålder.
– En del säger att det finns likheter. Man bär ju också omedvetet med sig bilder från barndomen som man blir påverkad av, säger Natalia Johansson som sedan 17 år bor i Stockholm.
Någon medvetet drag av de bysantinska traditionerna i hennes målningar är det dock inte frågan om, snarare är det hennes ambition att ge verken drag av abstraktion som här gör sig gällande.



Hon ser sina egna bilder som livsglada och som betraktaren ska må bra av genom att bli uppiggad. Lägg också därtill en portion nyfikenhet på världen utanför.
Ljusa och varma färger upptar mycket av ytan i Natalia Johanssons bilder, men hon vill göra dem ännu ljusare.
– Inom mig finns ganska starka färger.
Keramikarbetena är gjorda i stengods ”och lite metalltråd”, och visar bland annat figurer i dräkter som för tankarna till japanska samurajer. Där har Natalia Johansson hittat mycket utrymme för sin konstnärlighet, samurajerna har i hennes händer fått andra nationaliteter som bland annat kinesisk.
– Det är väldigt intressant, varje figur är en egen personlighet, säger Natalia som till andra figurer även fått inspiration från ett asiatiskt folk som bär karakteristiska halsringar.



Det konstnärliga skapandet är som en vind, menar hon.
– Man har en grund att stå på, som man sedan försöker utveckla. Man ska inte hålla fast vid något, jag experimenterar så gott jag kan, säger Natalia Johansson med emfas.
En målning som innehåller ett par akrobater på lina utförda i traditionella medeltida gycklardräkter skvallrar om att det finns ett djupt etnologiskt intresse hos Natalia Johansson. Dräkternas närvaro är dock av underordnad betydelse.
– Jag ser det som en målning som handlar om att ta risker, förklarar hon.
Sedan hon lämnade Ryssland har hon inte ställt ut där, men en ändring är på gång. Mycket talar för att Natalia Johansson ställer ut i Sankt Petersburg 2009.

KENNETH ERIKSSON

 
 

080330
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst