JONAS ELLBORG

Jonas Ellborg



Figurer som står vid vatten och bilar är motiv som Jonas Ellborg ständigt återkommer till.
– För mig är det mycket leksaksbilar. Landskapet upplever jag som ett modellandskap, som när man byggde ett Merklinlandskap som barn, säger han.
Motiven är på lek och allvar samtidigt. I stadsbilder låter han bilarna krocka som i barndomens lekar med legobitar och dockor.
I fantasilandskap med slingrande floder och branta djup finns referenser till konsthistorien, ofta med ett romantiskt skimmer som hos Claude Lorrian. En amorös scen vid ett vattenfall för tanken till Markus Larsson.
Målningarna är ett slags teaterscener med märklig belysning.

Jonas Ellborg

– Man kan uppfatta det som dygnets alla timmar på en gång, säger Jonas Ellborg.
– Jag tycket om berättandet, när målningarna förmedlar en historia. Helst ska de innehålla allt, liv och död, sorg och glädje, natt och dag. Måleriet kan lyfta fram livets kvintessenser.
– Ofta är det ett igenkännande ur mitt eget liv eller konsthistorien jag målar.
När en stadssilhuett i dimma långt bort dök upp i en målning fick han en bild av 1800-talsmålaren Millet i huvudet.
Han säger att mycket av bildernas uttryck ligger i hans egna tillkortakommanden.
– Jag kommer inte längre än så här. Motståndet som ligger i målandet blir en del av berättelsen.
Han målar fritt ur fantasin men hämtar element från kustlandskapet med klippor och vatten. Bara en bild går att placera exakt i geografin, det är en flicka som står vid fontänen vid Bror Marklunds staty på torget i Varberg.
Dubbelheten i hans motiv ger i bland upphov till roliga kontraster. Som när ett gäng råa motorcykelförare med rykande maskiner beundrar utsikten över en svindlande vacker floddal. Och bäddas in i landskapet.
En av målningarna är en av hans döttrar framför kanoten i sjön.
– Att gå omkring i vattenbrynet dragande en kanor är en tidlös känsla. Det har människan gjort i tusentals år.
Han arbetar i olja.

Jonas Ellborg

– Jag återkommer ofta till den gula tonen, kanske för att det är gott om den i min palett just nu.
Han håller på länge med varje målning.
– Jag är intresserad av de små nyanserna.


JAN BERGMAN

 

Galleri Aveny

27/9-12/10 2003