Sigrid Wallskog
Foto, grafik och objekt
Panncentralen, Mariestad
29/3-13/4


BILDER AV STARKA KVINNOR
 
Sigrid Wallskog tar porträtt på ensamstående mammor

 

En fotoserie om ensamstående mammor har Sigrid Wallskog tagit.
Det finns många fördomar i en småstad om vad en ensamstående mamma är, anser hon.

Sigrid Wallskog har fotograferat mammor och barn. I något fall bara barnen för att mamman inte kan visa sig.
Jag har fotograferat på olika sätt. Jag har velat undvika fotostudiobilder utan mera göra utsnitt ur verkligheten.
Det är en porträttserie på ensamstående mammor.
Det blir olika bilder för att det inte finns någon typisk ensamstående mamma. Varje mamma har sin historia. Bilderna visar starka kvinnor.



Mycket av arbetet med fotona ligger på planeringsstadiet.
Jag har träffat de flesta mammorna genom en förening. Det som tar tid är att träffa alla människor. Själva fotograferandet är det som tar minsta tiden.
Det här en utställning i gränslandet mellan sociologi, politik och konst.
Jag vill visa mitt engagemang i en samhällsfråga. Det är viktigt för mig som konstnär, kvinna och feminist.
Det är typisk för hennes sätt att arbete just nu.
Jag jobbar gärna i serier. Vill jobba tills jag ha tömt ut en idé. Hela idén får sällan sitt uttryck i en enda idé.



Hon arbetar också som grafiker.
Jag väljer den teknik jag tycket behövs för att göra en speciell bild.
I den här utställningen visar hon en serie fotopolymerer som är ett slags fotoetsning. Bilderna bygger på svartvita fotografier men den här tekniken ger en djupare svärta och en bättre nyanserad gråskala.
Jag scannar fotot, skriver ut på film, för över till en fotopolymerplåt och trycker sedan i en koppartryckspress. 
De bilder hon visar här är arrangerade foton. En kvinna med en resväska. Det finns ett mönster i bakgrunden som hon klätt ramen med.
Det befäster bildens plats i verkligheten här och nu. Jag pekar på upprepandet och återkomsten. Ramen har rundade hörn för att markera dess samhörighet med en gammaldags filmruta. 
Varje bild är försedd med en märkskylt av den typ man har på museer.
Jag är iklädd min mammas klänning. Jag vill inte säga mer. Det kan väl få vara en bild för den som ser på den.
På en vägg hänger sju haklappar med ett bröst som motiv.
Den som varit mamma vet hur det är att känna sig som dagens rätt sju dagar i veckan. Det är humoristiska bilder i ett bildspråk och med ett uttryck som även nyfödda förstår.



Hon gör skulpturer också.
Jag kallar dem objekt för att det inte ska kännas så anspråksfullt.
Två är avgjutningar i polyester av hennes huvud. Hon fick sitta still i två timmar med andningshål i näsan.
Jag vill inte att det ska se för andligt ut. Mera humoristiskt. Jag har ofta mig själv som motiv i bilderna.
Hon vill att hennes bilder ska vara fina att titta på.
Det var därför jag blev konstnär från början.



Efter ett kringflackande liv på många platser och avslutat magisterprogram på Valands Konsthögskola i Göteborg är Sigrid Wallskog sedan ett år tillbaka i födelsestaden Mariestad och har återvänt till sina rötter.
Hon gick på Hellidens litografiskola i Tidaholm 1998-2000. Blev lärling hos Stanley Jones, en av Storbritanniens ledande grafiker, på ett EU-stipendium. Åkte till Printmakers Workshop i Edinburgh 2001. Samma år började hon Konsthögskolan i Bergen med inriktning på grafik.



Hur fungerar det att vara samtidskonstnär i en så utpräglad småstad som Mariestad?

Det finns ingen samtidskonstscen för mig i Mariestad. Men det finns ett lugn jag uppskattar och som har hjälpt mig att få tillbaka min skaparglädje, säger hon.
Jag slappnar av här på ett sätt som gör mig väldigt kreativ. Ett projekt jag skulle vilja göra är att fotografera väggar i Mariestadshem och projicera dem på utsidan av husen.

BO BORG

 

 




080408
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst