Åsa Jungnelius
Unikt glas
12-26/4


PUNKIG GULDDEKOR FÖR MATBORDET
Åsa Jungelius ger skålarna en defekt skönhet
 

1700-talets estetik blandad med punkig guldekor. För det greppet svarar Åsa Jungnelius som gjort en serie stora glasvaser och skålar för det dukade bordet.

– Jag dekorerar med guld på ett annat sätt för att få fram det unika i produkten. Jag är uppriktig med att det är guldimitation.
Genom att låta glansguldet rinna och ge stänkfläckar ger hon en kroppslighet åt glasföremålen.
Det är lättare att ta till sig skönhet om den är defekt, tycker hon.



Som fri konstnär har hon ofta arbetat med imitationer av guld och diamanter. Något hon bygger vidare på i sin nya roll som glasdesigner på Kosta Boda, där hon för första gången fått tänka på funktion i kombination med det konstnärliga uttrycket.
– Upplevelsen av imiterat guld blir lika stor som av äkta guld. Glädjen blir densamma. Det handlar om det estetiska uttrycket. Man ska ta dekoration på blodigt allvar, säger Åsa Jungnelius.
– Jag älskar prylar och saker som ligger nära till hands. De uttrycker alltid något om dig själv och vår tid.
I sin serie Jackie med stora bordspjäser i ett pampigt formspråk värdig en herrgård använder hon tre färgställningar: Aubergine, rosa och orange.
– För mig är alla färger bra i sitt rätta sammanhang. Det handlar om att få fram den här känslan, säger hon och beskriver den som glättigt rosenröd och glamourguldig.

Är vi svenskar slätstrukna?
– Jag vet inte. Det finns en tradition här också av dekoration och ornamentik. Men vi svenskar är rädda för att tro på vår egen stil. Det är viktigare vad grannen tycker, säger Åsa Jungnelius.
Hon har flyttat från Stockholm till Håfors i Småland för att vara nära det kända glasbruket.
– Det är roligt att bo i Småland. Jag tycker det är viktigt för jobbet och jag har en förankring i byn och lär känna dem jag jobbar med.
– Jag är ingen skogsromantiker och har aldrig längtat efter att flytta till landet. Men jag är rationell av mig och har ordnat med dubbelboende.


Hon befinner sig ofta på resande fot och ska närmast åka till Tokyo och Amsterdam för att presentera sina serier Jackie och Make Up, den senare innehåller stora nagellacksflaskor som hon ger en konstnärlig identitet.
– Jag ser smink som en viktig statussymbol som här får en större spridning. Den ska upp ur fickan och ut i ljuset.
Hon är intresserad av estetiken i shoppingmiljön.
– Det är sterilt och glansiga ytor där det blir fettfläckar när vi sätter ner händerna. Det är en omöjlig miljö för människor att vara i och då lämnar kroppen spår.

JAN BERGMAN

 
 

080413
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst