Anne Vilsbøll
Unwrapping India, målningar
Galleri Olsson & Uddenberg
12/4–27/4


MÅLAR BILDER OM VÅRT SÄTT ATT SE
 
Anne Vilsbøll är expert på handgjort papper
 

Två iögonenfallande leoparder möts nos mot nos. Deras smidiga kroppar består, i den danska konstnären Anne Vilsbølls måleri, av idel ögon. Associationerna får ordentlig fart av alla dessa oseende ögon, som möter blicken nästan varthän man riktar den. Sedan tjugofem år är hon internationellt verksam konstnär och expert på handgjort papper.

 – Jag reste till Indien för att jag var intresserad av ett mycket speciellt sorts papper som bara fanns där. Flera av målningarna är utförda på just detta papper.
– Senare hade jag en utställning i Danmark i en byggnad som en gång i tiden hade varit ett hydrosanatorium, en motsvarighet till antikens hälsobringande bad. Jag gjorde ett par friser som undersökte behandlingens effekter. Jag målade dem utifrån indiska förebilder och fick då en del nya kontakter med indiska miniatyrmålare.
Hon reste dit igen för att studera vidare och arbetade länge med en serie om tjugofyra historier från Indien. Alla handlade om vad en människa från Väst kan möta när man kommer dit.
– Jag insåg snart att jag inte kunde vara utan det indiska sammanhanget och såg mig om efter en bostad.



När hon var i Udaipur hittade hon ett gammalt hotell, Mughal Palace Hotel, som skulle passa utmärkt både som ateljé och bostad. Hon kunde också invitera andra konstnärer att komma och arbeta.
– Att vara där är en på många sätt märklig och overklig upplevelse. I Udaipur spelades en av James Bondfilmerna in, Octopussy. Många minns säkert de flytande trädgårdar, över vilka en vild biljakt ägde rum.
– Huset är på 680 kvadratmeter med utsikt över Lake Pichola, en magisk sjö med bländvita palats och äventyrliga scenerier. Nu har jag hunnit bygga om hotellet till bostäder och ateljéer. Det är ett märkligt land; ta bara moralen; en helt annan moralkodex finns här och ibland fattar man ingenting av vad de menar. Det gamla indiska samhället rivs och ersätts av ett nytt. Det är enorma kontraster mellan fattiga och rika, mellan öst och väst.



– Jag har länge målat ikonografiskt, men har på senare tid påverkats starkt av ett indiskt mytologiskt sätt att se.
I en bild som inte finns med i den här utställningen, har en jaguar just landat på taket till en naivt målad gul Jaguar. Hon är fascinerad av jaguarer och leoparder. Tillsammans med en väninna körde hon en gång in i en nationalpark och satt flera timmar på betryggande avstånd och bara betraktade en leopard.
– Det handlar för mig rätt mycket om vår blick; hur vi ser på bilen och hur vi ser på bilden. Därför alla ögon.
Ett objekt med händer, gjorda av ögon, berättar också någonting om en taktil känsla intimt förknippad med seendet. En annan bild påminner om de indiska fönster i valvbågar (ursprungligen från Iran), varigeom kvinnorna kan blicka ut, men där ingen insyn råder.



I en serie påtagligt vackra bilder, arbetar hon med foton av röda turbaner; stiliserade ögon rinner utför dukens vithet likt en stjälk av tårar. Hon kallar dem Indiens ros; de uttrycker med sin ikonografiska enkelhet många andra känslor utöver bildens skönhet.
– När jag fann en åldrig målning av ett vildsvin, lärde jag mig också att en av de viktigaste gudarna i indisk mytologi, Vishnu, ofta iklädde sig rollen som vildsvin. Annars kunde han dölja sig för världen i en sköldpaddas förklädnad, eller som något annat slags fabelaktigt djur.
– Mycket i indisk mytologi, liksom i andra mytologier, handlar om konsten att vara människa och om att söka ljuset.
En annan målning avbildar gudarna Shiva och Lingam i form av en fallosliknande stele strax bakom ett par rödmålade läppar.
– Det är nog en mer västligt orienterad kommentar till en mycket högt aktad indisk kultur, skrattar Anne Vilsbøll.

ANDERS THURESSON

 


 



080413
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst