Margareta Sjödin
Målningar: akryl, olja, akvarell
Galleri En Trappa Ner, Göteborg
19/4-27/4


 MED KÄNSLA FÖR NATUREN OCH DET OUTGRUNDLIGA

 

Margareta Sjödin utbildade sig till folkskollärare. Men upptäcktes av Lars Ekborg i mitten av 1960-talet, var med i revyn ”Knäpp-Upp” och blev skådespelerska. Några år senare tog livet och hennes karriär sig ytterligare en vändning.

– Jag fick lunginflammation och var sjukskriven. Den sommaren målade jag mycket och blev övertalad att ha en utställning. Sedan dess har målningen varit viktigast för mig, säger hon.
Debututställningen ägde rum i Båstad och året var 1972. Men måleriet var något som funnits där redan tidigare. Samtidigt som Margareta Sjödin arbetade som skådespelerska gick hon en konstutbildning vid Nyckelviksskolan i Stockholm.
– Jag fick allteftersom större roller som skådespelerska, men jag kände att jag ville vara seriös. Och det kunde jag vara i min målning. Jag fick ett erbjudande om en filmroll i Tyskland, men då hade jag redan skrivit kontrakt för min första utställning. Ibland måste man göra val och jag valde mitt måleri, säger Margareta Sjödin.



I Båstad ställde hon ut verk i både akvarell, olja och akryl. Hennes akvareller uppmärksammades mest och följden blev att hon fortsatte med akvarellmåleri under flera år.
– Det kändes naturlig för mig, men så småningom ville jag förändras. Jag studerade vidare, bland annat på Otis Parson, school of Art and Design, i Los Angeles. Jag var också elev hos konstnären Keith Finch. Jag tycker om att se på andras konst – där lär man sig mycket.
Bland konstnärer som Margareta funnit inspiration av, nämner hon bland annat enkelheten hos en lärare hon haft i Los Angeles, Matsumi Kanemitsu, Rembrandt med hans bruna och gula färgskala, men också Rothko.
– Jag tycker om Rothkos sätt att måla, enkelheten i hans verk.
Bland svenska konstnärer tar hon upp färgstyrkan hos Kylberg men också norrländska Helmer Osslund.
Från början målade Margareta föreställande konst. Född och uppvuxen i norrländska Härnösand var naturen, dess skogar och tjärnar, likväl som berättelser om troll och knytt en stor inspirations- och motivkälla. Hon flyttade så småningom till USA och under mitten av 1980-talet började formerna i hennes verk att lösas upp.
– Jag började måla impressionistiskt och ville bli mer abstrakt i konsten. Den som ser mina verk ska kunna använda sin egen fantasi.


Samtal

När hon nu ställer ut i Göteborg är det abstrakt måleri i akvarell, olja och akryl som presenteras. Ungefär hälften är nyproducerade verk. Den sammanhållande länken är hennes mustiga färgskala och naturen. Flera av verken har titlar hämtade därifrån, så som Islossning, Norrsken och Sommarvind.
– Titlarna är en väg in i mina målningar, men någon kanske ser något helt annat. Det tycker jag om. Jag vill att de ska vara outgrundliga, väcka känslor och fantasi. Om man har dem hemma ska man kunna upptäcka något nytt, exempelvis se hur färgerna skiftar beroende på om det är morgon- eller kvällsljus.
Färgerna i hennes verk går ibland i blått eller orangerött men särskild återkommande är jordfärger och guldfärg. ”Samtal” är ett av verken, ett collage, som går i en färgskala från mörkbrunt till guld och är målad i akryl. Den är målad i flera tunna lager med detaljer i pastos. I bilden avtecknar sig former av vad skulle kunna tolkas som tre människogestalter. Som en extra textur fungerar tidningspapper som skymtar genom färgen. Textur är även synligt i flera andra verk, så som exempelvis i ”Ur djupet” där småstenar och spegelskärvor målats in. Eftersom Margareta även skulpterar känns det naturligt att även hennes målningar ger känslan av något skulpturalt.
– Det kommer igen som textur i mina målade verk, säger hon.
En annan sak är rörelser.
– Jag har dansat balett hela livet och rörelser är också något som återkommer i mina verk. Vissa konstformer hänger ihop.
Förutom naturen inspireras hon också av känslor och kommunikation mellan människor.
– Målningarna kan också förmedla glädje. Om det är en mörk bild kan det vara en lättnad att se att det finns någon annan som känner som man själv gör.


Islossning

Efter 25 år i USA flyttade Margareta tillbaka till Sverige år 2000. Hon är bosatt i en lägenhet i Stockholm och ateljén finns vid hennes sommarhus på Tyresö. Här kan hon också sitta utomhus och måla. Detta gör hon ofta för att få utrymme till sina stora tavlor. Om sitt skapande berättar hon:
– Jag kan tänka på en målning under en längre tid. Till slut så måste jag bara måla och då kan det hända att jag drar fram allt i köket, om jag är inne i stan. Då blir det i mindre format, det är skönt att kunna sätta igång direkt på morgonen, då jag har mest energi.
Det kan vara en idé om att måla i en blå ton, eller att få fram en känsla av flykt. Ofta är det idéer om färg, form och ljus. När jag sedan sätter igång kan det vara något som vill komma fram från det undermedvetna.
Margareta Sjödin har många utställningar bakom sig. Hon finns representerad hos flera samlare och på museer: Statens Konstråd i Stockholm, Anna Nordlanders Museum i Skellefteå och Belle Artes National Museum i Guadalajara i Mexico, för att nämna några.
I sommar är Margareta Sjödin tillbaka i Båstad för första gången sedan 1972 med en utställning på Galleri Nordic Fine Art med vernissage 20 juli.


MARIA RADEMARK

 


 

080427
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst