MALIN ENGSTRÖM

 

Malin Engstr?mScener med djur och människor i ett avskalat bildspråk där tiden tycks ha stannat till skildrar Malin Engström. Förhållandet mellan de olika varelserna står i fokus.
– Det blir ett psykologiskt möte på olika sätt samtidigt som det handlar om färgernas relationer till varandra. Det skulle kunna vara abstrakta målningar men jag kände att det händer något med figurerna, säger hon.
Malin Engström är förjust i djur. Och människor.
– Jag har vuxit upp med hundar, gnagare, åsna, ormar och grodor i ett stort hus sju mil utanför Strömstad, säger konstnären som idag bor i närheten och har två katter.
Figurerna har ofta släta ansikten med endast antydda anletsdrag, saknar hår på huvudet och markeras med streck.
– Jag skalar av och förenklar. Det är också en utmaning att förenkla, tycker jag. Det jag längtar efter är spontaniteten som barn har när de ritar, innan de börjar säga att det är fult eller likt verkligheten.
– Det är en avvägning hela tiden när man ska stanna. Det har med tid att göra, tycker jag. Det här med att stanna tiden, kanske.

En del av målningarna är rena minnesbilder, som den med hunden på det stora trägolvet från barndomshemmet med plankorna som slutar vid horisonten.
– Vi hade Grand Danois, svart och blå och tigrerad och gul. De är inte medvetna om att de är så stora, vill komma och sitta i knäet.
Skyddsängeln kallar hon en stor målning av en kvinna som har lyft upp en katt i famnen. Vid fötterna kör en liten bil med strålkastarna på.
– Det är egentligen en katt som är död.
En krypande känsla av ett något undermedvetet finns i många bilder men man kan hitta spår av en dubbeltydig humor. Den med katten som bär ett headset gjorde hon efter att ha hittat manualen för något sådant. Men bilden blev något annat.

Malin Engstr?m



Ett par skulpturer är hundar hon byggt i papier maché. En otäck rosamålad variant med hängande skinn som står på golvet med utspretade bakben tycks sprungen ur målningen Väntan.
– De är bra på det, att vänta.
En annan hund, skapad i grå betong, sitter instängd i ett litet glasskåp och tittar dystert ner i golvet.
– Det blir ett litet mausoleum, säger Malin Engström.
Hon gick Gerlesborgsskolan 1997–2000 efter att ha gått en förberedande konstutbildning på ett estetiskt gymnasium i Falun.




JAN BERGMAN

 

18/10-31/10
Galleri Dunér
2003