SOCIAL LADDNING I MATERIALET
Petter Hellsing och Margon Lindberg är paret 
som ställer ut tillsammans

 

En test och smygöppning av de nya gallerilokalerna på Nääs konsthantverk var en gemensam utställning med konstnärsparet Margon Lindberg och Petter Hellsing. Titeln En Dubbelhund förstod man direkt när man såg hennes verk med samma namn.

– Det är ett gemensamt namn kring ett gemensamt tema. Vi lever ihop och jobbar ihop.
De började ställa ut tillsammans för tio år sedan med utställningen Litet hus vid skogens slut på Konstnärshuset i Stockholm. Det har fortsatt i Skara, Uppsala och på Dalslands museum.
– Det är en kamp när man både jobbar åt samma håll och åt sitt eget, säger Margon Lindberg.
– Det finns en dubbelhet i att vara ett par, säger Petter Hellsing.
De jobbar aldrig med enskilda verk men ofta ihop med gemensamma utställningar som de formar i sina ateljéer.


Petter Hellsing: Över floden in bland träden

Petter Hellsing är från Stockholm. Gick Konstfacks skulpturlinje 1983–1989 men blev aldrig intresserad av traditionella skulpturmaterial som sten och brons. Under en resa i Latinamerika fick han upp ögonen för textil.
– Men jag tar med min skulpturala bakgrund in i det textila. Jag vill att mina utställningar ska bli hela miljöer. Jag broderar på broderier som jag hittar på loppis. Textil är inte bara ett material, det bär en social laddning som blir ett material i sig, berättar han.
Margon Lindberg gick på Konstfack samtidigt. Nu jobbar hon i flera olika material från keramik till grafik och bearbetade loppisfynd. Hon har jobbat en hel del internationellt, bl a i Foping i Kina där hon gjort lera verk till deras samling.
Hon är representerad i Korea och Mozambique.
– Jag ser inga genregränser eller hierarkier mellan konst och hantverk. Jobbar bland annat med cross over av teckning, foto och skulptur och presenterar verken tillsammans i dialog med varandra och det omgivande rummet. Jag jobbar också gärna med mycket stora utomhuskärl.


Margon Lindberg

Hur ser Petter på hennes arbeten?
– Hon har en poesi i sina saker. Det finns en befriande öppenhet och många bottnar och tolkningslager.

Och Margon på hans?
– Jag får ett starkt konstnärligt motstånd att förhålla mig till som stimulerar.
Petter Hellsing gör natur som är mänskliga konstruktioner.
– Vilket steg är det som gör det otänkbara tänkbart? Jag ha för över en bild från Auschwitz på ett tyg från en judisk kvinna jag hittade i en antikhandel. Och vi har utgått från de intressanta rummen på Nääs när vi placerat ut våra skulpturala objekt. Vi vill också försöka integrera det sammanhang Nääs slöjdtradition ger.
– Vi provar våra utställningsidéer under lång tid. Verken hänger hop men förändras. Det är roligt med en gemensam vision. Man kan drabba samman och gå på djupet med problemställningarna, säger Margon Lindberg.
Framtiden innehåller många spännande projekt. Petter Hellsing jobbar med ett utsmyckningsförslag till psykjouren. Och är med i en utställning på Museum of Art and Design i New York.
Margon Lindberg ska ha separatutställning i Utås utanför Örnsköldsvik i sommar. Och vara med på en alabasterworkshop i Nyköping. I slutet av augusti kommer hon tillbaka till Nääs tillsammans med sex nigerianska  keramiker i projektet Clay Without Borders.
– Och så ska vi ställa ut tillsammans på Wadköpingshallen i Örebro.

BO BORG




Petter Hellsing: Kort

 

Nääs Konsthantverk
En Dubbelhund
Margon Lindberg och Petter Hellsing
29 mars-27 april

 
 

080515
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst