GALLERIROND våren 2005

Galleri PS
19/2–6/3 2005

Mikael Ericsson




Vart tog Saddam Hussein vägen? Den störtade irakdespoten dyker upp i Mikael Ericssons målningar. I en har han målat Saddam som ung pojke ihop med en diabolisk text om en vapenlek som gått snett.
– Jag var präglad av kriget i Irak. När de tog Saddam gick jag ut på nätet och hittade en ungdomsbild. Jag gillar blicken han har och har målat honom omgiven av blåa flugsvampar, säker konstnären.


Originalmålningen på två gånger tre meter hänger i Mjällby konstgård utanför hemstaden Halmstad men Mikael har gjort en mindre variant för den här utställningen. I en annan målning har han avbildat Saddam från dennes bröllopsfotografi med konturen av vita punkter mot en mörk botten.
Den andra halvan av målningen ägnade han från början Saddams gemål men målade över henne med vit takfärg. Han har målat i samma känsla som han hittar i de stora hyllningsporträtten av Saddam i Bagdad.
Mikael kallar dem Saddam-billboards.
– I dag tänker inte så många på honom.
Han har tagit upp måleriet igen efter att ha sysslat med ljud- och videoprojekt och TV-serier sedan 1993, han har visserligen målat under tiden men inte för utställningar.
– Jag slogs av direktheten som finns i måleriet. Du behöver inte be om lov hos de högre makterna för att sätta penseln mot duken, säger Mikael som arbetar med två språk i måleriet. Direktheten, som när han sätter fingertoppen med vit färg på duken.
Det andra är ämnet, en konstnär måste ha ett ämne.
– Jag jobbar intuitivt, jag går ut utan att tänka och bara ser vad som händer.
Bröllopsmålningen hänger tematiskt ihop med en stor målning, Ungarnas målarbok, med en liten mus som målar en katt mot en bakgrund som flödar av färg. Den bildar en glad kontrast till det mörka innehållet i den andra.
– Det behövdes en lite gullig målning. Det är en religionsmålning där jag försöker färga det innehållsliga. Katten är som ett spöke. Musen målar katten men det lustiga är att musen behöver fyllas i..!
Han gjorde målningarna på bara tre dagar.
– Men det var en lång plågotid att komma fram dit. Jag behöver en deadline.
Både bilderna har med måleriet som ämne att göra. Mikael använder äggoljetempera och akryl med tog takfärg till de vita prickarna.
– Jag gillar organiskt levande material. Jag har använt vax som jag smält.
Till en annan målning med en delvis krackelerad del har han använt en värmepistol så det börjar rinna.
– Man vet inte vad som händer när man målar. Det är det som är intressant. Jag vill utnyttja mediet.

Han har målat ett förslag till en ny irakisk flagga och lagt in ett vapen och en stjärna i det röd- och vitrandiga mönstret som finns i USA:s flagga. En annan målning är ett minne efter ett besök i Kairo, miljonstaden om natten i ett flimrande ljus.
Flugsvamparna som omger Saddam Hussein har en speciell förklaring.
– Alla grejor jag gör har en personlig anledning. Jag köpte en mystisk bok på ett antikvariat som handlade om flugsvampar. Alla religiösa syner är baserade på att folk ätit flugsvampar, avslutar Mikael Ericsson.
I utställningen ingår en serie om 18 ögonblicksbilder i tusch som bildar ett slags manus till en film om en påhittad översvämningskatastrof i Sydamerika, skapad månader före tsunamin i Asien. Han hade den på näthinnan en morgon när han vaknade.
Mikael gick Konstakademien i Köpenhamn 1983–89.

JAN BERGMAN



www.trumtrum.se