Jill och Ulf Ekberg
Keramik, måleri och skulptur
Göteborgs Konstförening
10/5-1/6


INRE FÖRFLYTTNINGAR
Jill och Ulf Ekberg ger en förnimmelse av rörelse
 
 
Jill och Ulf Ekbergs skapande ger en förnimmelse av ljud och rörelse. Detta trots att utställningsrummet är tyst och stilla.
Ekoxar och bin besöker hennes keramiska verk i dekorativa mönster. Och makens
målningar ger ibland känslan av en kall vindpust, en förvarning om oväder som drar in.

I Ulf Ekbergs akrylmålning ”Kanin” avtecknas en liten vit kanin med tydliga konturer mot ett stort och abstraherat landskap. Penselföringen är dynamisk och några av färgerna har fått torka rinnande över duken. Det senare, en teknik som återkommer i flera av hans verk.
– Jag arbetar ganska snabbt. Genom färgerna som runnit får jag in en fjärde dimension i målningarna, en känsla av att här har det hänt något under en tid. Det ger ett tidsperspektiv, berättar han.



Upplevelsen av rörelse i hans konst kan visa sig i form av en elefant som långsamt tycks förflytta sig över duken, en symbol för en inre rörelse, ett ämne som han intresserar sig för just nu.
– Under olika perioder brottas jag med varierande problem i min konst. Ett tag handlade det om portaler: inträde, utträde och genomgång. Nu tycker jag att psykisk rörelse är spännande. En inre förflyttning, rent idémässigt. Den kan exempelvis symboliseras av en elefant eller en zeppelinare, båda stora kroppar som rör sig långsamt.
Inspirationen hämtar han från vardagen. Tankar, idéer och erfarenheter smälter samman och i arbetsprocessen görs sedan urvalet.



Några målningar innehåller korta texter.
– Texterna är hämtade ur ”The Waste Land” en diktsamling av T.S. Eliot. Han levde på 1920-talet och flätade samman mytologi med sin nutid. Det är något som har fastnat hos mig och som jag bearbetar.
I Jill Ekbergs ringlade stengodskrukor, rakubrända keramikfat och -skålar är det ofta de små varelserna som får stå modell för dekorationer och motiv. Former av insekter så som ekoxar, vivlar och bin förstoras upp och placeras ensamma eller tillsammans med andra i spännande mönster.



– Insekterna har varit med mig sedan 90-talet, ungefär samtidigt som jag började intressera mig för rakubränning. En av mina söner fascinerades av insekter som han hittade ute och sedan visade upp för mig. Jag gillar att dekorera, men vill inte att det ska vara för gulligt, där blir insekterna användbara, säger hon.
– Jag har lämnat dem emellanåt, men de kommer alltid tillbaka.
Stengodskrukorna är stora till formatet och har organiska former. Jill Ekberg har skapat dem med ringlat stengods, en gammal metod där hon ringlar upp krukans form från botten. Då varje kruka måste torka till, efter att man ringlat en bit, arbetar Jill med flera olika objekt samtidigt.



– Ringlade föremål får också en mer ojämn yta än när man drejar. Detta gör att de upplevs mer levande, tycker jag. När jag arbetar med raku så drejar jag däremot, där behöver ytan vara slätare.
Inspiration finner hon bland annat i antika krukor och former från bronsåldern. Bland hennes senaste ringlade stengodsverk finns de prickiga kannorna, alla med sitt eget personliga uttryck i kroppsliknande och fantasieggande former.
– På senare tid har jag också börjat arbeta med porslinslera. Då gör jag relativt små saker och kavlar leran tunn. Det passar bäst i det materialet.



Hon började arbeta med keramik i början av 1980-talet i samband med att hon gick en konsthantverksutbildning på Nordvästra Skånes folkhögskola.
– Intresset för keramiken väcktes där. Jag trodde att det var målning och teckning jag skulle ägna mig åt men det visade sig att jag tyckte keramik och foto var mer intressant. Så jag fortsatte med keramiken genom en utbildning i Helsingborg.
Också för Ulf Ekberg utgjorde det keramiska materialet en startpunkt.
– Jag kommer från en keramikertradition, både pappa och farfar var keramiker. Men under många år arbetade jag med idékonst och målningar. En av mina första större utställningar, på Galleri 54 i Göteborg 1981, var en installationsutställning, säger Ulf.
– Idén är grunden i min konst. Sedan kan jag få fram den i bild, skulptur eller installation.



Förutom målningar visar han bilder som han skapat i en teknik med fotografi och akvarell, samt stengodskulpturer.
– Skulpturerna har en metallyta som reagerar efter bränning, vilket gör att de ser ut vara tunga.
Här finns bland annat tre hundskulpturer, alla i olika positioner på varsin rektangulär podie, placerade i rad efter varandra. Tillsammans utgör de en personlig liten trupp i humoristisk stil.
Han arbetar ofta med flera olika verk samtidigt.
– Det är en pågående process i skapandet. Jag kommer till en punkt i arbetet när jag inte vet var jag ska gå och då kan jag välja att arbeta med ett annat material. Sedan löser det sig under tiden.



Jill och Ulf Ekberg är bosatta i Vejbyslätt, strax utanför Vejbystrand i Skåne. Här finns deras ateljéer, sammanbyggda med ett gemensamt arbetsrum i glas. De har tidigare medverkat i ett flertal utställningar, både enskilt, tillsammans och i samverkan med andra. Utställningen i Göteborg beskriver de som ett nerslag i var de befinner sig i sitt skapande just nu.

MARIA RADEMARK

 


 





080515
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst