Gunilla Maria Åkesson
Keramiska former
Rörstrands Museum, galleriet
Lidköping
17/5-29/6

 DIREKT PÅ KÄNSLAN
Gunilla Maria Åkesson arbetar med en stillsam karisma
 

Gunilla Maria Åkesson, bosatt och verksam i Norge, arbetar med leran som verktyg och känslan som sitt material.

Hon började att bygga skulpturer i form av kuber med engobeglaserade sidor i fasta format. Det handlade då om koncentration, rytm och stillhet.
- Jag byggde rumsligheter med ett minimalistiskt uttryck. Det var ett konstruerat system som styrdes fram av skolans upplägg och undervisningsmallar.
Sedan började hon jobba mera fritt. Från att ha jobbat efter en plan lärde hon sig att följa sin intuition.
- Jag hade en plan och började följa den, men så uppstod parallella skeenden och formvärldar och dem ville jag åt. Vid den här tiden lärde jag mig att meditera och det gjorde att nya former kom fram inifrån. Jag ville jobba intuitivt. För mig innebär det att söka sig till känslan av att göra rätt.



Hon går på magkänslan.
- Jag jobbar som regel i serier. Jag fördjupar mig i samma tema i ungefär i ett och ett halvt år. Sedan är det dags för ett nytt projekt.
Kommunikationen med leran påverkar henne.
- Arbetet måste ge mig någonting tillbaka. Mina arbeten kan irritera mig. Det är ett tecken på att någonting är på gång. Min drivkraft är en process hos mig som berör och påverkar andra. Mina former är organiska. Ibland liknar de inre organ som njurar och tarmar. Man har en känsla av att de rör på sig.



Många uppfattar en erotik i objekten.
- Det är det inre som intresserar mig. Och det har i sin tur ett ytterligare ett inre. Man blir aldrig färdig. Men många av mina verk gestaltar en vilja att komma ut. Glasyren är fet och rinnande, krypande på ett sätt som förstärker rörelsen. Jag vill ha den lätthet som finns i mina färger. Hudlikheten i färgerna förstärker en såbarhet.
Hon har också arbeten som hon kallar Skal.
- Grundformen är ett skal som öppnar upp. De har ett starkare uttryck på insidan.
Hennes senaste verk är tvådelade.
- Det blir former som liksom skyddar sin hemlighet. Det handlar om hemligheter.



Det finns en personlig historia bakom. Det är små röda cirklar i de ljusa mönstren. Det är en markör för en hemölighet som också var hemlig för mig. Kanske hade jag anat den tidigare, men nu ser jag den.
- Det är mycket känslor i mina arbeten därför får jag också höra att de väcker starka känslor hos dem som ser dem.
Närmast ska hon ha en separatutställning i Bergen.
- Och så jobbar jag med att flytta till Sverige.
Hon har haft många utställningar i Sverige och internationellt. Har bland annat deltagit i the 2nd World Ceramic Biennalen i Sydkorea och deltagit i meriterande internationella Modern Masters i Munchen.
Hon kommer ursprungligen från Älghult i Småland. Gick på Konsthögskolan i Bergen 1987-1992 och är numera bosatt i Förde i Norge. Hon gick på keramisk linje.
- Men jag har aldrig arbetat med brukskeramik, alltid med skulpturer.

BO BORG

 



 

 
 

080523
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst