Roj Friberg
Marta Runemark
Galleri Gullmarn
Gullmarsberg, Skredsvik vid Uddevalla
29/6-27/7


MÅLERI I ESTETIKENS TECKEN
Roj Friberg fångar förfallets färger 

Vision 


– Det är brunt. När konstnärerna 1904 med Carl Larsson i spetsen gjorde uppror mot Konstakademin var det mot dess brunsåsiga måleri. Det här är en renässans för brunsåsmåleriet, säger Roj Friberg med ett stillsamt skratt.

Om det är av blyghet eller någon uppfattning hos Roj Friberg om att hans färgskala inte är så märkvärdig ska vi låta vara osagt. Men som med allting annat har han en distans till vad han gör. När det gäller hans färgskala som man efter en rundvandring på galleriet kan uppfatta som mycket exakt i sina toner och nyanser, så ser Roj Friberg det mest som ”brunt”.
– Brunt är jordens och förmultnandets färg, förklarar han.



Roj Friberg har skaffat sig en egen teknik sedan han blev allergisk mot oljan. Han smälter bivax och blandar i lacknafta tills det blir som en kräm i vilken han sedan blandar i de önskade färgpigmenten. Ytterligare en fördel med denna färgblandning är att han får till en särskild svärta och ton i skuggorna.
Men vad är väl brun färg i en målning? Det kan ju vara tråkig och trist och jättetråkig och alldeles estetiskt tilltalande. I ett flertal målningar är det långt från grönskande sommarängar men desto mer av vittrande fasader och en förhärskande rost. Ändå vilar det något vackert över förfallet, som det är återgivet i bland annat Avenyn 18.


Färje-läge

– Avsikten är att skapa drömbilder. Det estetiska är en djupare känsla, i skönheten finns kunskaper, säger Roj Friberg som färgskalan och motiven till trots inte ser sig som någon pessimist.
­– Skönhetsupplevelsen av en bra bild är belöningen för alltihopa. En bra bild kan förändra folks seende, säger Friberg som debatterat detta ämne med Lars Vilks.


Solnedgång

Det är både äldre och nyare målningar som galleriet ger plats för i en blandning av parafraser och drömbilder. En och annan drömbild är en parafras och någon parafras är inte någon drömbild.
– Jag plockar upp ett motiv och jobbar vidare på det för att det inte ska bli bortglömt, förklarar Roj Friberg. Ernst Josephson har gjort fantastiska bilder men de ingår inte i vårt kulturarv.
Exposén över Fribergs konstnärskap visar också skisser från Varberg och masker från hans insatser som scenograf vid Göteborgsoperan. Från början är maskerna gjorda i vakuumsugen plast till en uppsättning av Medea. Några av maskerna har Friberg sedan gjutit om i brons.

KENNETH ERIKSSON

 

 
Avenyn 18




Läs om Marta Runemark  >>>

080706
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst