Konsthallen Hishult 27/6 – 17/8
Kyrkogården i Hishult 2008


VILL GÖRA STENEN TRANSPARENT
På Svensson arbetar med motsatspar

 

Sten och vatten är två material som konstnären och skulptören Pål Svensson fascineras av att arbeta med.
– Stenen representerar det manliga och vattnet det kvinnliga. Det är ett motsatspar ungefär som Ying Yan, säger Pål Svensson som i sommar ställer ut vid Konsthallen i Hishult.

Jag står i trädgården utanför Konsthallen med Pål Svensson och tittar på en av hans parskulpturer, ”Enhet”. Det är två L-formade kroppar av sten som tillsammans bildar en fyrkant. Den ena stenen är torr, den andra översköljs med vatten.
– De bildar ett par. Det är stenens Ying och Yan som jag har uppfunnit, säger han stolt.
Göteborgskonstnären Pål Svensson är dubbelt aktuell i Hishult i sommar. Bortsett från Konsthallen är han också en av fem konstnärer (Ulla Viotti, Tomas Byström, Hans Frode och Lars Valinger) som medverkar med var sitt verk vid en skulpturutställning på kyrkogården snett över gatan. Svenssons bidrag ”vriden pelare”, som är gjord i Hallandsgranit, är formad som en kvadrat som vrider sig.
– I nästan allt jag gör finns det en rörelse. Egentligen tror jag att jag fått det från urberget. Man tror ju att berget är helt stilla, men det sker ju hela tiden en rörelse, säger Pål som tycker att den lilla rörelsen är vacker.
Utställningen i Konsthallen är ett kärt återbesök från sommaren 2001. Då fick han mycket uppmärksamhet för sin vattenfallinstallation, (som frestade hårt på huset), men också för sina 46 spegelglaskuber i trädgården. I år blev det inget vattenfall inomhus men väl ett par andra vattenkonstverk.
Konsthallen och dess trädgård har fyllts med ett drygt trettiotal skulpturer i sten, huvudsakligen i diabas, Hallandsgnejs och Bohusgranit. Dessutom ställer han även ut 18 glasskulpturer som han gjort i samarbete med glasmästaren Micke Johansson från Pukeberg.
I Orangeriet visar Källemo möbelobjekt av den isländske formgivaren Sigurdur Gustafsson och på väggen i samma rum hänger flossamattor av Marie-Louise Ekman.


Glasskulpturer av Pål Svensson

Pål Svenssons utställning har fått namnet Transparence.
– Jag har försökt göra stenskulpturer som är transparenta. Vilket de egentligen inte är, säger Pål som använt sig av sprickor, glipor och reflekterande ytor för att försöka få samma transparanta upplevelse som glas ger.
– För att lösa upp det tunga man upplever när man ser en sten vill jag få ljuset att reflektera genom stenen, säger han.                                                
Han gick Valands Konsthögskola 1979-84 och har sedan dess försörjt sig som konstnär. Bland annat har han jobbat med brons, rostfritt stål, glas, grafik och foto. Men det är för skulpturerna i sten han har gjort sig mest känd. När han gick en kurs i sten blev han helt fascinerad över stenens material.
– Det passade mig och mitt arbetssätt bra. När man jobbar med andra material lägger man hela tiden till något. Men här har jag den färdiga skulpturen framför mig, jag tar bara bort det som inte ska vara med, förklarar han.
Pål Svensson har en pol.mag. i samhällsplanering och innan han blev konstnär jobbade han med det i några år.
– Det har betytt ganska mycket när det gäller mitt sätt att förhålla mig till rummet, den offentliga miljön och samhället i övrigt.
Att konstverken ska passa in i den miljö de placeras i är han noga med. Därför besöker han först platsen vid olika tidpunkter, kollar vilket läge det har i förhållande till solen och vilken historia som ligger bakom.
– En skulptörs arbete är till hälften att göra själva skulpturen och till hälften att göra en bra placering. Upplevelsen av rummet är väldigt viktig, menar han.       Bild: Enhet
I dag har Pål ett 40-tal offentliga konstverk placerade runt om i landet. Några av dem är fontänen ”Sommarbrunn och vinterlykta” i Ängelholm, skulpturen ”Enhet” i Falkenberg, fyra skulpturer på kajen på Eriksberg i Göteborg samt skulpturen ”Stigande sten fallande vatten” vid Drottning Kristinapassagen i Halmstad. Han har gjort grindarna till konstmuseet i Göteborg.
Även i USA och England har han nått framgångar och just nu håller han på med en skulptur i Bohusgranit som ska placeras i Köln i Tyskland. Men främst är det det stora projektet ”Durham Sky Bowl”, en jätteskulptur i rostfritt stål på 28 meter i diameter, som han fått uppmärksamhet för på sistone. Verket ska - om allt klaffar – placeras utanför New Castle år 2010 och kommer att bli ett av de största konstverken i England.
– Det är en av de bästa idéer jag haft i hela mitt liv. Det kommer att öppna många dörrar.


LINDA LUNDELL


 
 






I Orangeriet visar Källemo möbelobjekt av den isländske formgivaren Sigurdur Gustafsson





080716
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst