NYSKRIVEN OPERA GÖR SLOTTETS HISTORIA LEVANDE
Magnus Gabriel ges på borggården  


Andreas Landin t h gör titelrollen som slottsherren Magnus Gabriel de la Gardie. T v Liine Carlsson och Katarina Giotas som Ebba Sparre och Drottning Kristina. Foto: Harald Jonsson  
 
I arbetet med att levandegöra livet på Läckö slott är det ett drömprojekt för de inblandade att få servera publiken en specialskriven opera med slottsherren Magnus Gabriel De la Gardie i huvudrollen. Och nu har det skett.

– Det är en spännande och lättillgänglig opera med en omväxlande musik full av både dramatik och poesi, säger regissören Elisabeth Ljungar om operan Magnus Gabriel som ges på borggården.
– Musiken är komponerad av Daniel Börtz, en av de verkligt betydande kompositörerna i samtiden, som skrivit operor om Marie Antoinette och Goya.
Librettot av Iwar Bergkwist bygger på ett spänningsskapande berättargrepp.
– Historien berättas baklänges. Det börjar med att vi får möta den gamle brutne De la Gardie. Sedan får vi  följa honom bakåt genom livet i olika centrala episoder. Han blir yngre och yngre allteftersom tiden går, innan cirkeln sluts i slutet. Och jag spelar honom i alla åldrarna, berättar Andreas Landin som gör titelrollen.



Han är smålänning från Mönsterås. Har fått en stor del av sin musikerutbildning i Köpenhamn och har bosatt mig där.
– Jag har haft många stora roller. Många nyskrivna operor Som Reine Jönssons opera Strändernas svall som bygger på Eyvind Johnsons roman. Den uruppfördes på Vadstenaakademin.
Han har spelat i klassiker som Mozarts Trollflöjten.
– Båda är lika roliga att göra, huvudsken att jag får jobba tillsammans med människor jag trivs med. Och det gör jag verkligen i den här uppsättningen på Läckö.
Andreas Landin har ett motto:
– En gör så gott en kan med det lille en har.
Men i botten har han en lång utbildning och en talang.
– I min röst har jag ett instrument jag kan jobba med. Sången är ett instrument man kan använda att berätta en historia med. Och man måste kunna använda sin röst optimalt. Det är med en operasångares röst som med skridskoåkning. Vem som helst kan gå in på en plan och sparka boll. Men för att kunna spela ishockey måste man vara en skicklig skridskoåkare. Och sången är operans skridskoåkning. Opera är en komplex konstart, men när det fungerar har det en oerhörd och helt unik kraft.


Andreas Landin som Magnus Gabriel

Han framhåller att operan Magnus Gabriel inte ska vara ett krönikespel med historiska tablåer.
– Vi vill att det ska vara ett drama om en människa som var och en i publiken på något sätt kan relatera till. Operan börjar i Magnus Gabriel De la Gardies nu, när han är en gammal man Han blir ansatt av demoner om händelser i sitt liv. Jag spelar alla åldrar från tjugo till 64, som väl snarast skulle motsvara 90 idag, Operan har ju fördelen att inte vara en realistisk konstform, vi sjunger ju t ex i stället för att prata.
Andreas Landin är intresserad av historia och har läst mycket om Magnus Gabriel de la Gardie.
– Han var en oerhört begåvad och karismatisk person. Han fick dock hybris och gav sig in på sådant han inte klarade av. Han var också en stor mecenat. Och satsade på kulturminnesvård, skolor och universitet. Det talas mycket om hans stora kärlek till sin fru.
Han konstaterar att Daniel Börtz är en av våra stora kompositörer.
– Musiken är oerhört välgjord och välskriven.  Och den klingar verkligen fint i den fina akustiken på Borggården.
Efter det här ska han Andreas Landin spela La Bohème av Puccini på operan i Odense. Senare The Rape of Lucretia av Benjamin Britten.  Han ska göra en konsert med stockholmsfilharmonikerna.


Mikael Axelsson och Jonas Olofsson som professorerna Rudbeck och Arrhenius. Foto: Harald Jonsson

Elisabet Ljungar började regissera för tio år sedan, var dessförinnan heltidsmusiker och satt bland annat i operaorkestern.
Hon har regisserat en rad operaförställningar, bland andra Blodsbröder i Malmö, Don Giovanni på Värmlandsoperan och operan Svall av Daniel Börtz. Hon har sin egen Teater Travers i Stockholm.
– Jag kallar mig gärna musikteaterregissör.


Monica Danielson och Liine Carlsson som Ebba Brahe och Ebba Sparre. Foto: Harald Jonsson  

Hon anser att Magnus Gabriel handlar om en människas svek, övermod, förlust och kärlek genom hans levnadsöde.
– Man kan som publik bitvis identifiera sig. Jag älskar opera för att man slipper realismen. Den sjungande mänskliga rösten skär igenom alla intellektuella lager, säger Elisabeth Ljungar.
– I den här operan har vi en omväxlande musik. Musiken förhåller sig till tiden. Det är ingen pastich och vi spelar på moderna instrument. Man kan se det som nio små minioperor, en för varje skildrad händelse, som fogats ihop till en.
– Skildringen är ur olika vinklar vars summa blir ett porträtt. Det är första gången jag gör en opera som ska spelas utomhus. Det ställer speciella krav. Vi kan inte använda så mycket rekvisita och ljussättningen syns ej så bra i den tidiga sommarkvällen.
En nyskriven opera ger många svårigheter, men framför allt en stor frihet.
– Det finns ingen tidigare tolkning at förhålla sig till. I den här föreställningen finns fantastisk musik, en spännande historia och en vass ensemble. Här finns artister av alla slag som vågar pröva sina gränser. Det finns ögonblick i arbetet och i föreställningen som gör mig alldeles lycklig.



Efter slottsoperan ska hon ta en lång och välbehövlig semester i Skåne. Sedan är hon regicoach till finalisterna i Bodö operatävling i Norge. Och ska regissera till slutproven på Operahögskolan.
 Vi har beställt en melodram till Teater Travers som jag ska sätta upp. Det finns vissa planer på att jag ska göra ren talteater för första gången …
Operan Magnus Gabriel hade urpremiär på en fullsatt borggård på Läckö slott lördagen 12 juli. Det blir 13 föreställningar fram till den andra augusti.

BO BORG

 


Sami Yousri, Katarina Giotas och Karl Rombo som Salvius, Drottning Kristina och Karl X Gustav. Foto: Harald Jonsson

 

 


Magnus Gabriel de la Gardie i yngre dagar



080720
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst