Eva Bengtsson
Keramik
Konsthallen Hishult
23 aug – 19 okt


KERAMIK SOM MUSIK OCH POESI
 
Eva Bengtsson följer intuitionen i arbetet med leran

 

Leran är Eva Bengtssons stora passion i livet och har varit det sedan hon gick sin första keramikkurs som 19-åring.
– Sedan jag fick kontakt med leran har det varit min passion, säger Eva som fram till oktober ställer ut sina keramiska konstverk i Konsthallen i Hishult.

Det är lite drygt två veckor till vernissage och Zenit hälsar på keramikern och konstnären Eva Bengtsson i hennes ateljé i Frillesås. Ateljén är rymlig med högt i tak och har stora fönster med en härlig utsikt mot den nordhalländska skärgården.
De färdiga konstverken står placerade på golvet i ena hörnet i väntan på att få visa upp sig i sin rätta miljö.
– Jag är i stort sett färdig, jag har bara en grej till att göra, berättar Eva Bengtsson.
Hon ska prova att göra en tredje bränning med dekaler på en stor kruka. Det är en teknik som hon inte gjort så mycket förut.
– Jag tyckte det skulle vara kul att testa det på en stor pjäs, säger hon.



Arbetet med utställningen började hon med i höstas och har hållit på med det sedan dess.
– Jag har väldigt många olika uttryckssätt. Dels de här kraftfulla med stora krukor och dels de här lite sköra, genombrutna gallerskulpturerna.
De är gjorda i porslin och har en känsla av rörelse. Nästan så att det blir dans, menar hon själv. Gallerskulpturerna fick också ge namn åt utställningen. En av dem döpte hon till Fragile, som betyder skör, och utställningen fick sedan namnet ”Liv – fragile”.
– Jag har jobbat mycket med liv som tema. Det är ett ord som finns överallt i mina grejer. Keramik är ju skört och livet är ju skört, konstaterar hon.



Hon beskriver själv sin konst som väldigt personlig.
– Det är väldigt mycket kopplat till mig, det kommer inifrån och är som poesi eller musik, förklarar Eva Bengtsson som ofta jobbar intuitivt och låter impulserna styra.
– Jag är inte ute efter någon perfektion utan tycker om när det svänger och krukorna inte är helt perfekta. Mycket inom design är väldigt strikt, men jag tycker om när det är levande på ett mer vilt sätt, nästan så att det är lite kaos.
Inspirationen är inte svår att finna, den finns i livet, konsten, naturen och i människor hon möter.
– Livsglädje och livsenergi är en stark inspirationskälla. Det vill jag att man ska känna i mina grejer.
Att det var någon form av konst hon skulle syssla med har hon alltid vetat. Som barn hade hon massor av konstnärliga projekt på gång.
– Hela min uppväxt var full av kreativitet. Jag gjorde allt ifrån att leka med grejer i naturen till att måla, sy, sticka eller leka med lera.



Under barndomsåren flyttade Eva Bengtsson och familjen omkring mycket, men återvände sedan till Mölndal, där hon är född, när hon skulle gå gymnasiet. Därefter sökte hon till KV:s konstskola i Göteborg. Då var det tänkt att hon skulle hålla på med måleri. Men så av en händelse gick hon förbi en keramikverkstad där en äldre dam höll sommarkurser i keramik. Eva frågade om hon fick gå en kurs, och efter det ändrade hon inriktning på utbildningen.
– Jag valde leran för att jag älskade att hålla på med den. Jag hade knappt inget val, jag bara blev besatt, säger hon och menar att man nog måste vara lite galen för att orka hålla på.



Efter det läste hon ett år på Konstfack i Stockholm och utbildade sig sedan vid HDK i Göteborg. Sedan början av 1980-talet har hon haft flera separata utställningar vid olika museer och gallerier i hela landet. Hon har också medverkat vid flera samlingsutställningar i till exempel England, Skottland, Hong Kong, Indien och Japan, samt i de nordiska länderna.
När Eva jobbar i ateljén, som hon byggde själv när hon flyttade dit för 20 år sedan, bearbetar hon samtidigt många tankar som kommer upp. Väggarna i ateljén har hon fyllt med insiktsfulla ord som poppar upp under arbetets gång.
– Jag slås ständigt av tankar och insikter om saker och då skriver jag upp det på väggen, säger hon och menar att det ofta kan räcka med ett enda ord.
– Bakom ett ord kan det finnas en hel värld.


LINDA LUNDELL

 
 

080831
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst