Fridas Visor – en odyssé i Birger Sjöbergs fotspår
Idé och medverkande: Mattias Ermedahl och Joakim Kallhed
Premiär Göteborgsoperans skövdescen 13/9



 DRAMATISKA TABLÅER MED FRIDAS VISOR
Mattias Ermedahl ger perspektiv åt Sjöbergs visor
 


Göteborgsoperan har ett uppdrag att ha verksamhet i hela den region som finansierar verksamheten. Operaföreställningarna är inte möjliga att flytta runt, så man gör små miniföreställningar som kan visas i bygdegårdar.
Under hösten spelar man Fridas Visor - en odyssé i Birger Sjöbergs Fotspår. Sångaren Mattias Ermedahl och pianisten Joakim Kallhed har gjort en helgjuten föreställning där man spelar tablåer som ger perspektiv till de älskade visorna.

Mattias Ermedahl har skrivit manus och har huvudrollen i föreställningen.
Han är operasångare anställd på Göteborgsoperan sedan 1994. Är en så kallad lyrisk tenor och började sin sångarbana som ung. Han gick på Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm. Därefter gick han på Operahögskolan i Stockholm.
Jag har haft många spännande roller. Jag höll på mycket med Mozart när jag var ung och spelade ledande roller i Cosi fan tutti, Trollflöjten. Jag har sjungit i Barberaren i Sevillia. Och Macbeth av Verdi. Jag försöker hela tiden förnya mig och den här föreställningen med Birger Sjöberg är ett led i den strävan.
Birger Sjöberg är tillsammans med Bellman och Birger Sjöberg i mitt tycke en av de största svenska visdiktarna. Han skrev förutom de suveräna texterna sina bästa melodier själv. Med Fridas visor skapade han den klassiska bilden av den svenska småstaden och dess mentalitet.


Foto: Harald Jonsson

I Fridas visor skapar han en helt egen värld, fridavärlden en starkt romantiserad bild av en svensk småstad vid förra sekelskiftet. Han skapar ett persongalleri, ett antal karaktärer som han jobbar med. Birger Sjöberg är en mästare att beskriva tillsynes triviala saker med det mest fantastiska bildspråk. Man förstår att så här är det. Situationerna blir tidlösa.
Det handlar om vardagsbestyr och möten.
Språket och samhället har förändrats, men grundkänslorna finns kvar. Och det blir en bro mellan fridavärlden och samtiden. Det handlar om livet helt enkelt. Och döden och kärleken. Och liksom hos t ex Tjechov längtan till andra platser och andra tider.


Foto: Harald Jonsson

Kopplingen mellan Fridas Visor och personen Birger Sjöberg?

Vi känner till sångerna, men inte personen bakom dem. Birger Sjöberg var ju samtida med Evert Taube. Av denne finns det över tvåhundra inspelningar, men inte en enda ton av Birger Sjöberg sjungande finns. Den här föreställningen har kommit till som en process under arbetet. Vi tog de mest  kända sångerna som Längtan till Italien, Den första gång…, Släpp fångarne loss. Och vi vill sätta upp dem i en dramatisk kontext. Vi har sökt kopplingar mellan liv och sånger. Ibland är det mycket påtagligt. Andra gånger har vi inte hittat kopplingen. Vi har blandat dokumentärt med egna tankar och slutsatser. Vi ha velat skapa en riktig föreställning med alla teaterns möjligheter, men i ett litet format som passar på de bygdegårdar vi ska turnera i.


Foto: Harald Jonsson

Men passar Birger Sjöbergs enkla och naiva visor för en operasångares bravur?
Sångerna är inte skrivna för opera. Men de passar olika och vitt skiljda tolkningar. Mikael Samuelsson gör dem på sitt sätt. Poodles på sitt. Och jag på mitt. Jag har sjungit Fridas visor sedan fjortonårsåldern. Numera är Ingvar Wiksells tolkningar min förebild.
Efter turnén ska han spela Eisenstein i Läderlappen. Och ska försöka ägna sig mer åt att regissera.
Till slut en obligatorisk fråga i det här sammanhanget. Vilken är din favoritsång av Birger Sjöberg?
´Den första gång jag såg dig´. Tre verser om ett ögonblick. Det är stort.

BO BORG

Spelas på Göteborgsoperans skövdescen 13-28 september. Därefter turné i Västra Götalandsregionen 1-18 oktober.

 
Foto: Harald Jonsson

 
 

080921
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst