Bertil Hansson
akvarell och tempera
Galleri Olsson & Uddenberg
27/9–12/10

 

VARVAR OLIKA FORMER
Bertil Hansson fångar det eteriska i organiska former
 

Tillsammans, tempera på pannå
 
–  Det fotografiska språket går igen i mitt måleri och när jag fotar väcks lusten att måla. Ibland kan blomformerna bli så upplösta av ljus att de dansar över duken, säger Bertil Hansson.


Okänt land, tempera på duk

Fotografi har han hållit på med sedan han var liten. Han har tagit upp det mer och mer sedan han plockade fram kamerorna när han skulle digitalisera sina äldre analoga bilder.
Det passar honom att måla i tempera.
–  Det är ju ett slags vattenmåleri det också, litet grand som akvarell. Temperan ger större möjligheter att lasera så att färgerna lyser igenom. Temperan är egentligen ett slags äggoljetempera bestående av lantägg, kokt linolja, lavendelolja och något som kallas Damar Varnish, som binder pigmenten bättre. Pigmenten är alltid färdigrivna, en del tunna som puder. Man är nästan rädd att de ska blåsa bort när man öppnar påsen. Andra är tyngre, jordfärger är vanliga, och det finns också syntetiska, men hållbara, färgpigment, berättar Bertil Hansson.
I en målning är det strax innan ovädret bryter ut, den stund då ljuset är som förbytt, ett snett, dramatiskt brutet, ljus. Bara blommorna lyser mättat röda. Skuggorna går mot svart. Ett enda vitglödande moln svävar över trädgården, på en blågrå himmel som redan tonat över i blyertsgrått. Här har han använt sig av dukens egna brungrå färgton för att ytterligare förstärka de djupa skuggornas kontraster.  


Vitt moln, tempera på duk

– När jag jobbar inför en utställning, kan det vara ett litet helvete att invänta det där inre flödet som gör att man arbetar som i ett rus. När det kommer, väller intrycken fram och jag arbetar för fullt. Jag lyssnar alltid på musik, i sommar har det varit Pink Floyd, jag har ingen aning om varför, det har bara blivit så. Det är gudomligt när det bara kommer!
– Jag har målat mycket akvarell på sista tiden, jag släppte det under en period men nu kommer det tillbaka. Jag målar på lätt grängat papper eller papper utan gräng. Bilden bestämmer ju; när den väl kommer upp tar den över och vill bestämma. Då gäller det att antingen hänga med, springa därifrån, eller fortsätta nästa dag. Men när det låser sig blir man förtvivlad.


Stund VII, tempera på duk

– Bäst jobbar jag under press, varvar hela tiden foto, akvarell, tempera; det går i ett. Ibland kommer ett foto till bara för att något blommar, vissnar eller hamnar på fel ställe; det är spännande! Det räcker att du befinner dig nära naturen, det kan vara bara ett blad som blåser in. Naturen är mer närvarande i mitt måleri än i grafiken. Min process fungerar bäst i många olika former som växer in i varandra; det blir helt organiskt.
Just nu är det full fart; fotoutställning i Bergen i mars nästa år, sedan Skövde i oktober och så en stor utställning i Frankrike.
– Jag håller faktiskt på hela tiden men tar det lugnt när jag kommer hem. Sedan gäller det snart att öppna sig igen, nästa år har jag mycket på gång, avslutar Bertil Hansson som nästa år ställer ut i Bergen och Trondheim.

ANDERS THURESSON                                                    

 

 Akvarell II




Akvarell III


080928
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst