Göran Johansson
Måleri
Galleri Aveny
27/9 – 12/10


VARDAG OCH DRAMATIK
 
Göran Johansson har många tavlor på gång samtidigt

 

En kastrull med kokande innehåll och stigande mörka ångor, eller ett kaffefilter, en kopp och en intensivt orange kruka. Göran Johansson skildrar ofta vardagsföremål i sitt måleri, men söker också dramatik – uttryckt i en färg eller händelse.
– Livet är ju det, fyllt av både dramatiska och vardagliga saker, säger han.

Många verk har motiv hämtade från föremål som finns omkring oss. Ibland ensamma och ibland arrangerade tillsammans med andra. Det för mina tankar till stilleben och Göran Johansson håller delvis med.
– Det kanske man kan säga. Men det är inte så att jag ställer upp saker och målar av dem.


Kittel

Istället, förklarar han, kan det vara morgonljuset som faller in över en kopp eller något annat på bordet, som gör att han får en känsla att vilja måla just det. Målningen byggs sedan upp efterhand tills han känner att det stämmer och att de är balanserade.
– Jag har ofta många tavlor på gång samtidigt och ibland blir de stående tills jag hittar något nytt som jag vill lägga till.
Det kan också vara en färg som väcker hans inspiration eller som han känner tillför det uttryck han letar efter i arbetsprocessen, så som i målningen Kaffe – med den orange krukan i förgrunden. Medan de andra föremålen och kulörerna i verket går i en mer jämn dämpad ton, utgör krukan en effektfull kontrast.


Skeppsbrott

– Här sökte jag dramatiken i färgen. Den tillförde något som inte var där tidigare.
Dramatik finns även i Göran Johanssons målningssvit Skeppsbrott, där fartyg går under vid horisonten och havet framför visar objekt eller kroppsdelar som sticker upp från, eller vilar på, vattenytan. Inspirerade från en bok om andra världskriget, berättar Göran Johansson, och målade som stilleben men införda i en händelse. Genom att kombinera de två motsatserna ger de en känsla av gåtfullhet.        Frukt
Medan de flesta av hans målningar täcks helt med färg har han valt att, i bland annat några av dessa verk, lämna vissa partier omålade.
– Jag tycker det är vackert att masoniten kommer fram. Då blir det inte den där fyrkantiga känslan, förklarar han.
Göran Johansson utbildade sig mellan 1971-1976 vid Hovedskous målarskola och Valands konstskola, båda i Göteborg.
– Jag har alltid gillat att jobba med det här. Jag kommer från en arbetarmiljö och blev uppmuntrad att fortsätta och satsa på konsten. Och det passar mig bra att uttrycka mig genom det.
Även tidigare i hans konstnärskap har han varit intresserad av att använda föremål som motiv för sina målningar.
– Det finns en samklang mellan hur jag målade förr och hur jag målar idag, men nu är det nog lite stramare. Samtidigt känner jag mig friare i mitt målande nu. Jag kan mer och då får man också en större frihet.
Efter att tidigare ha målat i olja övergick Göran Johansson till akryl för några år sedan och istället för att måla på dukar så använder han masonit och träskivor.
– Det är gott att måla på och det känns inte så högtidligt när man börjar jobba med dem, förklarar han.


Från köket

I ett av verken, med titeln Från köket, är dock underlaget iklätt en rödvitrutig duk.
– Det är en stuvbit jag hittade på Ikea och så fick jag en idé att jag skulle måla på den. Jag tyckte att det var roligt att ha en bordsduk under, säger han och ler lite.
Och på bordsduken kokar grytan vidare.

MARIA RADEMARK

 


 Skeppsbrott III



091002
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst