Alexandra Severinsson
Måleri
Galleri Anna H
27/9-12/10


DYNAMISKA FÄRGFÄLT OCH SYMMETRISKA MÖNSTER
 
Alexandra Severinsson målar med djup och luftighet


Alexandra Severinsson avslutade sin konstutbildning 1997, vid Winchester School of Art. Då, berättar hon, arbetade hon med ett minimalistiskt formspråk, i en begränsad färgskala. När hon nu, drygt tio år senare, ställer ut i Göteborg är det ett färgstarkt måleri med både abstrakta och föreställande former, som visas.

– Det var annorlunda att studera vid en engelsk skola, där blev man ständigt bedömd och fick förklara varför man valde att göra något på ett visst sätt. Det var tufft, men lärorikt, säger Alexandra Severinsson, som även har studerat vid Hovedskous målarskola i Göteborg.
Då läste hon grafik, vilket hon även fortsatte med under ett år i Paris. Och vid utbildningen vid Winchester School of Art, berättar Alexandra Severinsson att hon bland annat gjorde monumentala träsnitt, som hon spände upp på dukar och målade på med färg men hon arbetade också med blandmaterial som magneter, metall och industrifärg.
– Jag skalade av mer och mer i min konst så att den nästan blev minimalistisk. Efter det var det svårt att veta hur jag skulle gå vidare.


Prassel

Åren under hennes utbildning och en tid därefter deltog hon i flera utställningar både i Sverige och utomlands. Olika omständigheter ledde till ett uppehåll i hennes skapande under några år. Och när hon nu ställer ut på Galleri Anna H i Göteborg är det måleri som presenteras. Den grafiska tekniken gör sig dock påmind, menar Alexandra Severinsson, som målar med rena färger i flera lager. De underliggande kulörerna och formerna lyser igenom på sina ställen och skapar då både en känsla av djup och luftighet.
– Jag arbetar med akryl och vinylfärg, framförallt beroende på att jag gillar när det går fort och det är färger som torkar snabbt. Vill jag ändra något eller måla över så ska jag kunna göra det samma dag, säger hon.
I Alexandra Severinssons verk kombineras dynamiska färgfält med symmetriska mönster och hon blandar gärna abstrakta former med föreställande. Bland de återkommande formerna är silhuetter av människor och tunna träd men också jämnt rundade cirklar.
– Det är en skön form som jag har fastnat för. Kanske hade det varit annorlunda om dukarna varit runda, men nu utgör de en spännande kontrast mot det kantiga, förklarar Alexandra Severinsson.
De kan också, genom att hon binder samman dem med tunna streck eller placerar dem i en vertikal linje, skapa en känsla av struktur i hennes verk.
– I vissa målningar har jag provat att göra prickarna mindre exakt rundade men då måste jag ha något annat i bilden som är organiserat.
Verket Sputnik är ett exempel. Här är det breda diagonala linjer som skapar struktur medan ljusa trädformer och ojämna cirklar i olika storlekar är mer fritt placerade över duken.


Sputnik

Ateljén har hon hemma i bostaden i Göteborg. Ofta börjar hon måla fritt och får idéer under tiden. Men det är inget känslomåleri, det är inte det som är det viktiga, säger hon.
– Det är mer bilden i sig och det den uttrycker. Sedan är det klart att man påverkas av det runt omkring en där man är, eller det man ser. En period målade jag mycket i ljusa färger och där är det en dimmig vinter som syns i bilderna.
Som betraktare lockas man ändå att söka berättelser i hennes verk. Kanske särskilt i målningen Prassel, där svart bläck från en fotokopia överförts till duken, former av trädsilhuetter vid floden Seine.
– Jag skulle kunna jobba med screentryck men att arbeta med upplagor lockar mig inte. Genom att blanda in fotografi får jag ändå fram en sorts grafisk känsla. När jag arbetade med träsnitt gillade jag den strukturen och den jag har försökt hitta här.
Även människosilhuetterna var ursprungligen något hon först fastnade för i ett fotografi hon tagit själv och sedan fortsatt att arbeta med i sin konst. Hon kan också fotografera ledningar eller byggnadsställningar om de utgör ett spännande mönster eller färgkombination.
– Många foton som jag tar blir inte konst sen. Men kanske kan det bli det i sig själva framöver, avslutar hon.

MARIA RADEMARK

 


 


Stilla



081005
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst