Staden vid havet
Tore Hagman (foto), Kristian Wedel (text)
Bokförlaget Max Ström


GÖTEBORGS KARAKTÄR FÅNGAD
Flanörer porträtterar staden "alla älskar"


 
Korsvägen är en sann knutpunkt i Göteborg, en plats Kristian Wedel och Tore Hagman inte oväntat har med sin bok om staden vid havet.


Göteborg är staden vid havet. Efter flera års arbete är staden vid havet också koncentrerad till 304 sidor och cirka 400 bilder. Två genuina flanörer har stått för fotarbetet.

– Det räcker med fingret, säger förläggaren Jeppe Wikström på frågan om vem boken är till för och tar Gustaf II Adolfs välkända hand som illustration.
– Det här är en bok för infödingar om infödingar, fortsätter han.
Bilden där stadens grundare blott närvarar med sin hand är också exempel på att förlaget Max Ström ville ha ett karaktäristiskt bildspråk i boken. Frågan om att ta bilderna till den planerade publikationen gick därför till välrenommerade Tore Hagman. Han har varit inblandad i bokutgivning förr, med bland annat ”Västkust: Från Nidingen till Koster” och ”Solvarv: En resa genom våra årstider” bakom sig.
– Klarar en naturfotograf det här, frågade sig Tore Hagman först.



Efter ett par promenader i staden utan kamera till hands hade han bestämt sig för att uppdraget vore kul att genomföra. Arbetet krävde också en närvaroplikt vilket betydde åtskilliga resor från hemmet i Vårgårda, 7-8 mil bort. Han säger också att han bott kvar ibland.
Vem som skulle skriva texterna i boken var länge en öppen fråga. Svaret kom den dag när Tore Hagman stod vid Lejontrappan och fotograferade. En person kom fram och frågade vad han gjorde.
– Så småningom kröp det fram att jag gjorde en fotobok om Göteborg, berättar Tore. Och han blev eld och lågor. Han undrade hur man kunde göra en bok om Göteborg utan honom, som hade skrivit flera böcker om Göteborg.
Mannen hette Kristian Wedel, journalist på GP, som efter någon vecka med kontakter med förlaget var klar som författare.
– När vi ringt runt och frågat efter tänkbara författare är det också några som har tipsat om Kristian Wedel, förklarar Jeppe Wikström.



Flanerandet längs stadens gator utgör grunden till boken, och är även något av filosofin bakom bilderna.
– Bilderna har kommit till mig mer än att jag sökt dem, säger Tore Hagman. Som gammal medlem i Naturfotograferna har det varit viktigt att inte arrangera bilder. Någon gång har jag bett någon person att gå en gång till, det är så långt som jag kunnat sträcka mig. Skönt kunna säga att det är en äkta och ärlig skildring av Göteborg. En liten prick av händelse är det som behövs för en bra bild, förklarar fotografen som har mer än ett exempel på där oförutsedda händelser i sökaren har varit det som till slut gjort bilden.
Mycket om Göteborg torde vara känt för de flesta genom mediernas bevakning av staden, exempelvis om arbetsmiljön på Stena Line eller hur det går i de fackliga förhandlingarna på rederiet, menar Kristian Wedel.
­– Men det behövs också någon som berättar om hur det låter när järnvägsvagnen med två ton chips rullar av färjan, fortsätter han med emfas.



Författaren beskriver sig skämtsamt som chef över dimman i boken då han jobbat mycket med stämningen i texterna. Göteborg är gråvädrets stad, och finns inte dimman med i bilderna har han förutom bidraget av bakgrund och historia i förekommande fall fått fördela in diset över texten.
 
Göteborgsskildrarna har delat in boken efter en kulturhistorisk mall, eller efter hur staden har vuxit fram sedan grundandet på 1600-talet. Istället för ett kapitel om centrum har man valt att berätta om motsvarande gamla stadskärnan, ty Skanskaskrapan står på en plats där älven förut gick fram, lika så befinner sig Centralstationen ovanpå en gammal stadsmur. Södra Hisingen ingår också i boken, liksom östra och västra staden.
– Jag är särskilt glad över att vi inte drog gränsen för staden vid motorvägen utan redan vid Heden, säger Kristian Wedel. På det sättet har vi fått ett östra Göteborg dit folket har dragit för sin fritid.




Han betonar att boken Staden vid havet inte handlar om kommunen Göteborg, utan om staden Göteborg där man gör mer än bara bor. Man har därför skippat radhus- och villaområden som är just platser där invånarna bara bor.
Samtidigt som duon skildrat platser och byggnader har bilderna fått ett dokumentärt värde genom att fånga det som tilldragit sig i Göteborg. Staden är i ständig förändring, konstaterar Tore Hagman.
– Det är en dynamisk rörelse hela tiden. Jag har fått frågan om jag nu är klar med Göteborg, men man blir aldrig färdig, säger han.
Arbetet med boken har givit dem många gemytliga möten med stadens goa gubbar av båda könen som mer än en gång bjudit de okända flanörerna på en kopp kaffe. Göteborg är en i grunden trevlig stad som alla älskar, menar Tore Hagman.
– Även stockholmarna älskar Göteborg, säger Vårgårdafotografen. Vet inte vad det är, om det är spårvagnarna eller alla goa gubbar. Men det bästa är att Göteborg precis som Stockholm ligger på landsbygden.

KENNETH ERIKSSON

 

Tore Hagman och Kristian Wedel har haft flanörens perspektiv på Göteborg i boken Staden vid havet, men har även betraktat staden ovanifrån.

 

 
 

081012
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst