BEETHOVEN INTOG VARA
 
Ett musikaliskt geni, anser Jan Ling



Northern Sinfonia
 


Lördagen den 25 oktober  i Vara gick i Beethovens tecken. Först gjorde eminente professorn emeritus Jan Ling en djupdykning i Beethovens liv och musik på Vara Folkhögskola. Sedan  fick vi höra minst sagt förstklassiga tolkningar av Beethovens musik av Northern Sinfonia, en kammarorkester från nordöstra England. Och Thomas Zehetmair, själv stor stjärna som kammarmusiker och violinsolist är deras chefsdirigent. Och den kombinationen visade sig vara ett lyckokast.

Jan Ling är professor emeritus. Själv pianist kan han ackompanjera sina föreläsningar med musikexempel.

Vad är det speciella med Beethoven?
 Beethoven var ett musikaliskt geni. Och han hade en enorm arbetskapacitet. Han skrev förutom en hel del annan musik nio stora och nyskapande symfonier på tjugofyra år.
 Han grundlägger den klassiska musiktraditionen som vi ser den idag. Hela den symfoniska traditionen utgår från honom. Han kunde få musiken att rymma känslomässiga och dramatiska dimensioner på ett sätt som inte varit möjligt tidigare, men som vi tar för givet idag. Han för in både det allmänna och det mycket subjektiva i sin musik. Och hans musik blev snabbt en del av kulturen, noterna spreds och musiken spelades i den tid det varken fanns radio eller MP3. Därför har hans språk blivit ett slags musikaliskt basspråk.



Redan från börja fångade han publiken. Man ska inte jämföra musik, men nog måste man säga att han helt enkelt också var bättre än sina samtida som Hummel och Cherny. De kan använda samma harmonier, men han gör det på ett mera personligt och nyskapande sätt. Beethoven kunde filosofi och historia. Och att det finns ett tankemässigt innehåll ger en djupdimension.
Jag har i mina studier och min forskning gått igenom den tidens musikaliska formspråk och sett hur Beethovenbröt med dess konventioner. Ha ändrade t ex de rytmiska strukturerna. Och när man går igenom hans liv och biografi tycker man sig kunna se hur musiken kan uttrycka känslor. Musiken blir rikare , men kräver en del, både intresse och tid.

Vilken är din egen favoritsymfoni?
 För mig är Beethovens  tredje symfoni outstanding. Här kombinerar han idéer och musik till en enhet. Och musiken pekar framåt mot Wagner och faktiskt vår tids filmmusik.

Vad jobbar du själv med just nu?
 Just nu jobbar jag med Schostakovitj och Rachmaninoff. När jag ska skriva en bok börjar jag med att föreläsa. Jag sysslar ju med folkbildning. Det är roligt och stimulerande att träffa folk och spela för dem. Och Beethovens sonater bör alla pianister ha i fingrarna och det har jag också.
 Jag föreläser också med en annan professor emeritus, idehistorikerna Sven-Erik Liedman. Vi pratar om teman som religion och musik, makt och musik, modernitet och musik.

Har du något tips på musik med Beethoven?
 Jag lyssnar mycket litet på skivor. Jag går på konserter två tre gånger i veckan så det blir inte så mycket tid.  Då blir det Beethovens femte pianokonsert, Kejsarkonserten. Den hör till en av de mest banbrytande, ett heltigenom grandiost verk i symfonisk skala. Den inspelning jag gillar bäst har Muricio Pollini som solist. När man spelar själv får man en stor respekt både för musiken och andra musikers tolkningar och överväganden.

Hur håller du dig i form för alla dina projekt?
 Jag har alltid ägnat mig åt en mental träning. Jag spelar fem fugor och preludier ur Bachs Das Wohltemperiertes Klavier varje morgon. Genom dem håller jag mig alert och får ro i min själ.

Du är regelbundet på Vara Konserthus?
 Vara konserthus är en sensation med sitt oerhört starka och ambitiösa program. Det visa att det alltid lönar sig att satsa på kultur.

BO BORG

 

 Thomas Zehetmair



081102
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst