Swedish Arts and Business Awards 2008
Världskulturmuseet
24/11


TEATER MED FUNKTIONSHINDRADE TOG PRISET
 

Prisat samarbete: Peter Wigstein, ICA och Josefine Edwall-Björklund, Ericsson med Pär Johansson från Glada Hudikteatern. Foto: Carolina Ryberg
 

Under en helkväll på Världskulturmuseet, med högtstående kulturell underhållning, delade nätverket Kultur & Näringsliv ut priser till tre nominerade samarbetsprojekt. Glada Hudik-teatern röstades under kvällen fram till det stora priset. Det gedigna arbete som denna teatergrupp lagt ned för att lyfta fram funktionshindrade unga människor i strålkastarljuset, har under resans gång sponsrats såväl av Ericson som ICA och kommer på sikt att föra eftersatta grupper ut till arbetsplatser i ICA:s regi.

Nominerat var också projektet Kvarnbyn i Mölndal. Där har ett samarbete mellan Mölndals kommun och fastighetsförvaltaren Christer Harling sjösatt en utveckling av det gamla industriområdet i en omdaning till ett nyskapande kulturområde, där både gammalt och nytt skall trivas ihop.


Hela gänget bakom finalistprojektet "Kvarnbyn - från industriell kraft till kreativa industrier": Torbjörn Lindstedt, Karl-Gunnar Nordanstad, Lars Ekberg, Christer Harling, Gudrun Piculell, Ulla Hasselqvist. Foto: Carolina Ryberg

Det tredje nominerade projektet är ett samarbete mellan Hotel Clarion i Stockholm och konstnärsägda designbolaget KiWi, för övrigt delägt av Göteborgskonstnären Ulf Kihlander. Förutom uppmärksammade videoinstallationer och utsmyckning har gruppen skapat rika möjligheter för bildkonstnärer att ställa ut sina verk i hotellets matsal. Clarions VD ställde också i utsikt att genomföra liknande idéer i Göteborg där Posthotel Clarion befinner sig under planering.
Generöst charmig konferencier var K & N:s projektledare för Göteborgskontoret, Pernilla Warberg, för kvällen iklädd elegant rosa teaterkappa från Borås Stadsteater. Stående intill Symfonikernas violinkvartett högt upp i Världskulturmuseets trappa visste hon att berätta att Swedish Arts and Business Awards i år 20-årsjubilerar, att årets tävling var den sextonde i ordningen och att Västra Götalandssektionen ännu endast har några år på nacken.


Lars Bertmar, styrelseordförande i Kultur och Näringsliv agerade prisutdelare i den stora trappan. Konferencier var Pernilla Warberg, regionchef för Kultur och Näringsliv Väst.  I bakgrunden Hwila-kvartetten. Foto: Carolina Ryberg

Madeleine Ericson Olsson från Stenafamiljen påminde i sitt tal om att Göteborg än idag är en mecenatstad, och redovisade också ett par resultat av familjens credo: Att göra skillnad. Tillkomsten av Brew House, där K & N huserar, bland en hel del andra företag, musikgrupper, teatrar och produktionsbolag, är ett. Sponsringen av uppsättningen Julius Caesar på GöteborgsOperan, ett annat.
Octagon Crew stod sedan för ett intill virtuositet vältajmat brott mot inledningens rad av välkammade talare. Hiphopparna satte rejäl snurr på vältränade kroppar, inte bara det utan på hela den applåderande och tjoande, camparisippande publiken. Gruppens fyra tajta streetdansare intog rummet med sådan förtätad rytmisk intensitet att kvällens underhållning inte kunde startat med högre temperatur.
Museets restaurang Tabla serverade en läckert "bränd"(alls inte vidbränd) lax i gott sällskap med kycklingspett och bulgursallad. Pernilla Warberg presenterade Casino Cosmopols nyinrättade kulturstipendium. Stipendiaten presenteras i maj och vissa särskilda kriterier angavs. Sökanden bör vara nyexaminerad bildkonstnär, och beredd att ställa ut på något av Cosmopols tre casinon, i Umeå, Malmö eller Göteborg.
Därpå underhöll After Shaves Per Fritzell, för just detta tillfälle ovanligt rundlagd, i hemstickad tröja, dekorerad både med får och med råmande djur. Ett spontant bejublat nummer om en gladlynt hembygdsansvarig för Göteborg, en buskig och bonnigt skön monolog, dompterande publiken av ivrigt råmande kor i allsångens smäktande vals.
Juryns ordförande, Prinsessan Christina, fru Magnusson, skulle ha delat ut priserna till tävlingens tre deltagande projekt, men hade olyckligtvis fastnat i östra Sveriges snöoväder. Malmer Communication visade filmsekvenser på museets höga betongväggar om de tävlande projekten i bästa Melodifestivalsstil: De nominerade är... , rikligt med konstpauser, med all den spänningsskapande väntan man kan begära.
Prisutdelningen omgavs av en tajt ensemble ur Göteborgsoperans Mary Poppins och av proffsigt a capellasjungande kören Amanda.

Glädjande nog blev det Glada Hudik-teatern som vann. Teaterns konstnärlige ledare Pär Johansson berättade om teaterns nya stora projekt.


Pär Johansson

– Vi kommer att fortsätta att spela Elvis under 2009. Tre föreställningar är på gång i Göteborg, på Lorensberg, i januari. De är utsålda men vi har ändå nyligen lyckats släppa 300 biljetter till. Tillsammans med Maria Lundqvist och Mikael Bengtsson har jag skrivit ett filmmanus om vår förunderliga resa till färdig Elvisföreställning. Vår teatergrupp skall spela rollerna och vi håller just nu på att söka finansiering och regissör. Priset innebär att vi kommer att få mycket mer uppmärksamhet för vad vi håller på med. Man kan ju alltid ställa sig frågan om sponsring eller inte, men i vårt fall, med Ericson och ICA, innebär deras stöd sällsynt bra exempel på sponsring. Vi går mot mörkare tider nu. Att kulturen kommer att behövas är ett undertstatement, sa Pär Johansson.

ANDERS THURESSON

 

FOLKET PÅ FESTKVÄLLEN

 

Aleks Dimcic jobbar på marknadsavdelningen på Borås Stadsteater och tycker att det är bra att företag är intresserade av att samarbeta och ställa upp för kulturen.
- Sedan är det ju inte så att bara för att de betalar får de bestämma, men någon form av kommunikation om det måste finnas.
Carin Adlén, som startade föreningen Kultur och näringsliv för tjugo år sedan, gästar tillställningen tillsammans med sin man Ulf. Hon tycker att tydliga avtal är avgörande för att nå bra samarbeten mellan näringsidkare och kulturen.
- Det är ett affärsmässigt samarbete. Näringslivet behöver kulturen och kulturen behöver näringslivet. Om en ort har kultur får man människor att bo kvar där.                                                                                                      Aleks Dimcic


Ulf och Carin Adlén

Normalstörda Pär Johansson från Glada Hudik-teatern, som tillsammans med Ericsson och Ica tog hem segern i Swedish Arts and Business Awards, är kvällens stjärna.
- Skådespelarna struntar i det här, men i längden tror jag att detta gör att Glada Hudik-teatern kommer att kunna finnas mycket längre. Det här priset är som ett kvitto på att man gör något bra. Kulturen är jätteviktig i dessa mörka tider.
                                                                                               Niklas Pohlman
Niklas Pohlman, vd och delägare på KSE Gruppen som sköter ljud, ljus och bild på Världskulturmuséet under kvällen, ser samarbetet mellan näringsliv och kultur som en framtidslösning.  För honom känns tanken naturlig eftersom han under hela livet pendlat mellan kultur- och affärssidan.
- Jag ser ett kommande närmare samarbete som en möjlighet till ett utbyte som genererar fördelar åt båda håll. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något för att stärka konsten.
Katharina Brunat är projektledare för Entreprenördagen, en mötesplats som arrangeras av stiftelsen Entreprenörskap och fungerar som en mötesplats för entreprenörer som ska leda till affärskontakter och inspiration. Hon vill luckra upp gränserna mellan kulturen och företagen.
- Kulturarbetare är också entreprenörer. Jag tror inte att vi i Sverige har insett den fulla potentialen i samarbetet mellan kultur och näringsliv. Näringslivet kan lära sig mycket genom att se saker genom kulturens ögon och kulturen kan lära sig genom att lyssna på företag. Jag tycker det är givet att företagen och kulturen förstår vad man kan vinna på det.


Josefine Edwall-Björklund (Ericsson), Peter Lilliecrona (Ticnet), Peter Wigstein (ICA), Eva Stocks. Foto: Carolina Ryberg

Javiera från dansgruppen Eveningstar, som gjorde ett strålande nummer i samband med prisutdelningen, tycker att det är bra för det samhällets sociala tänkande att näringslivet bygger broar till kulturen.
- Kultur som konst, musik och dans behövs mer och mer. Just detta att det inte spelar någon roll vilket språk vi pratar. Alla förstår på något sätt. Samarbetsprojekten är viktiga för att kulturen ska blomma, och inte dö ut. Ibland saknar jag det svenska ansiktet. Jag skulle vilja se mer svensk kultur, och företag borde tänka mer på att blanda nationaliteter, sa Javiera.                                                        Gun-Britt Lawurn
Gun-Britt Lawurn, bildkonstnär och tidigare Göteborgsambassadör för Marknadsföreningen i Göteborg, stortrivs bland vänner på efterminglet på Gothia Towers. Hon ser kvällen som en mötesplats och ett forum för konstnärer.
- Vi har ett konstnärligt sätt att se på saker och mycket att ge näringslivet. Näringslivet har mycket att ge oss. Jag tycker att det är viktigt att dela med sig av allt man har. Jag delar med mig av det bästa. Det sämsta komposterar jag, och så blir det blommor och god jord.
Hans Renström, tidigare kulturchef på Volvo och ordförande i Västsvenska Kulturfonden, numera med i juryn för Swedish Arts and Business Awards och hårt lobbande för att göra kultursponsring avdragsgill, bilden nedan, tvekade aldrig inför att ge Glada Hudik-teatern första pris.
- Det fanns ett projekt som var outstanding. Det uppfyllde alla de kriterier som man vill ha för en motivering till det här priset. Vi var alla rörande överens.  
Susanna Ståhl, försäljningschef på Clarion Hotel Stockholm som tillsammans med KiWi nominerades för sitt projekt ”Konst mitt i maten” och ”Moving” som gick ut på att förgylla gästernas tillvaro med musik och konst och samtidigt gynna både etablerade konstnärer och konsthögskoleelever, berättar om samarbetet.  
- För oss är det ovärderligt. Vi är duktiga på hotell, men KiWi är våra konstkonsulter som vet vad som är bra för oss och vad vi ska satsa på. De är konstnärer själva. Vi behöver proffs och partners som kan hjälpa oss att skapa en levande miljö.
Mattias Christenson, konstnär och delägare i reklambyrån Branded som i samarbete 
med ett läkemedelsföretag skapat kulturprojektet Bildrör, är skämtsamt bitter för att han inte blev nominerad. Han tycker att samarbetet mellan näringsliv och kultur är berikande.
- Själv drivs jag av kärlek till konst, men är samtidigt reklamare. Jag tycker inte att det behöver vara en konflikt.

 I vimlet ELSA LETH

  
Susanna Ståhl


Hans Rehnström

081126
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst