Galleri Stockselius, Skövde
Jan-Erik Svensson
Målningar
15-30 november


DRAMATISKT OCH INTENSIVT FÄRGSPEL
 
Jan-Erik Svensson bygger på fragment från naturen


 

Det lyser intensivt av ett samtidigt dramatiskt och intensivt färgspel i Jan-Erik Svenssons målningar.

Det är ett naturbaserat måleri i en stor kollektion som tillkommit sedan i somras på pannå och akryl på akvarellpapper.
- Det bygger på fragment och former jag plockat ut utanför ateljén i Lundsbrunn, säger Jan-Erik Svensson som klipper och klistrar i huvudet av sina intryck.
- Så bygger jag upp en komposition. Sen får de kompositioner jag byggt upp filtreras genom ljuset, både det naturliga och det som finns i mig.



Det blir bilder som handlar om ljuset, men också om rörelse och rytm. Inre ljus är energi, personlighet och synsätt.
- Jag har valt ett synsätt, det att låta naturen ära mitt inre ljus.
Han vill göra sin upplevelse av vad liv är tydligare.
- För mig är måleriet, färgen och ljuset språk. Mitt måleriska ljus hänger ihop med och symboliserar min livskänsla.
Stilen är ett naturlyriskt måleri.
- Jag vill vara så ärlig som möjligt mot min upplevelse, säger Jan-Erik Svensson som kallar sig en romantisk konstnär.
 Jag ser en kvalitet som betyder någonnting viktigt i naturen. Jag ser en andlighet där. Men jag skyggar för ord som andlighet, de är så förbrukade. Det låter för högtidligt.



Han ingår i en målerisk tradition tillsammans med målare som Per Kirkeby och Per Brandes.
- Jag ser inte färgen symboliskt. Mitt måleri är meditativt. Färgerna absorberas av ljuset. Jag vill att bilderna ska förmedla en känsla av vila samtidigt som det finns rörelse i dem. Liksom av livets upprepning.
- Det finns en skål av upplevelser. Jag vill förmedla en stillhet man kan försjunka i på ett aktivt sätt. Jag vill skildra stillheten i rörelsen.
Det finns alltid en rytm i bilden.
- Jag använder mig av min livsrytm. Den kommer alltid med. Och jag har lärt mig av erfarenheten att om man är ärlig mot sig själv kommer känsla för rytm intuitivt.



Färgskalan är återhållen.
- Den kan upplevas som dov. För färgen får inte inkräkta på ljuse och stillheten. Stillhet är en del av min personlighet. Och det slår förstås igenom i målningarna. 
Hans utvecklig som målare har gått från ett figurativt måleri mot ett där stillheten står i centrum.
- Ingången till bilderna ska vara öppen, för jag vill inte begränsa upplevelsen med mina ord.



Han inspireras av musik.
- Bach och Händel är kompositörer vars musik påverkar mig i mitt måleri. Tilliten och ursprungligheten som finns i Bachs musik skulle jag vilja fanns i mitt måleri. Det är ett tema man aldrig blir färdig med.

BO BORG
 


 



081130
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst