Förnuft och känsla
Av Mark Healy
efter Jane Austen
Göteborgs Stadsteater, Stora scen
Sverigepremiär 5/12


FÖRNUFTIG TEATER PÅ KÄNSLIG MARKNAD
 
Maria Löfgren är handelsresande i regi

 

Maria Löfgren är handelsresande i regi. Fram till vintern arbetar hon med explosiva känslor på Göteborgs Stadsteater. Förnuft och Känsla är ett kostymdrama från 1800-talet som tar upp tidlösa problem och tankar om att vara människa.
 
– Jag tror att människor vill uppnå ett tillstånd av det gemensamma. Teatern står i bjärt kontrast till det individuella samhället där marknaden verkar styra allt. Men marknaden bryr sig bara om att förränta kronor och ören, säger regissören Maria Löfgren.
Hon menar att det måste få finnas en motkraft, eller kanske en medkraft som kan ge människor gemensamma upplevelser och känslor. Utan de delade hållpunkterna blir ord och begrepp innehållslösa och man förstår inte längre varandra.
– Mina vänner brukar kalla det en andlig infrastruktur, säger Maria Löfgren.
Själv är hon regissör på frilansbasis och arbetar på teatrar över hela landet med att servera upplevelser från scenen.



På Göteborgs Stadsteater har hon tidigare regisserat Romeo och Julia och i Västerås är hon konstnärlig ledare på Unga Teater Västmanland. Mest känd blev hon för den feministiska föreställningen Jösses Flickor – Återkomsten på Stockholm Stadsteater, efter den succén är det teatrarna som söker upp henne.
– De ringde från Göteborg och frågade om jag ville göra decemberpremiären. Det är den svåraste premiären på året, människor är mer inne i jul, julfirande och julhandel.


Ruth Vega Fernandez och Eric Ericson i Förnuft och känsla. Foto: Aorta

Därför valde hon en text med stora känslor som skulle dra publik. Förnuft och känsla är en stark, välkänd och älskad historia av Jane Austen.
– Lite smart måste man vara, säger Maria Löfgren.
Under arbetet har hon förvånats över hur folkkär den engelska 1800-tals författarinnan faktiskt är. I England är det en ständig tävlan i popularitet mellan Austen och Shakespeare som hon har toppat flera gånger.
Förnuft och känsla bygger på händelser ur författarinnans eget liv och skulle egentligen inte kunna utspela sig i vår tid. Historien bygger på att systrarna Dashwood (som spelas av Ruth Vega Fernandez och Victoria Olmarker) blir utblottade när deras far dör, enligt lagen får bara män ärva. För en flicka från en fin familj var det inte passande att arbeta så det enda alternativet att gifta sig till pengar. Så står förnuftet mot känslan, pengar mot kärlek.


Ruth Vega Fernandez och Victoria Olmarker i Förnuft och känsla. Foto: Aorta

Maria Löfgren tror att kampen som förs i föreställningen är något alla kan känna igen även om förutsättningarna är annorlunda. Hur man ska förhålla sig till andra och känsla som vägs mot förnuft kommer alltid att vara något människor brottas med.
– Jag berättade att jag skulle sätta upp Förnuft och känsla för min vän, han brukar gå på coola klubbar och har piercning i tungan. Jag trodde att han skulle tycka det var lite löjligt, men han blev jätteglad och berättade att han älskade Jane Austen.
De känslomättade repetitionerna är utmattande. Både skådespelare, regiassistent och regissör har rödkantade ögon efter att ha övat gråtscener.
– Det är starka känslor, systrarna blir så förälskade att de nästan dör. Det slår lätt över också och vi skrattar mycket. Starka känslor är fascinerande, att kunna gestalta dem är teaterns största tillgång. Det är så explosivt, med hat, eufori och kärlek, säger Maria Löfgren.


Eric Ericson och Ruth Vega Fernandez. I bakgrunden Mattias Nordkvist, Sven-Åke Gustavsson, Marie Delleskog. Foto: Aorta

Den niohövdade skådespelar ensemblen har valts ut mycket för att de har humor. Maria Löfgren beskriver Jane Austen som skarp, humoristisk, lätt och nästan punkig. Austen var inte den kuvade flickan med hätta utan hade en rebellisk fräschör.
– Hon är aldrig snäll mot sina karaktärer. De är avundsjuka, ogina och när de vill bra saker kommer de ut på fel sätt. Intrycket blir naket och komplett. Det kan vara därför Austen har blivit så uppskattad.
Det är första gången Maria Löfgren sätter upp ett kostymdrama och även om musik och scenografi ska göras 2008-vänligt så kommer kläderna att vara från Jane Austens tid. Hon är mycket medveten om att Austens fans är en kritisk publik, filmatiseringarna har mötts med en skarpslipad kritik.
– Nu försöker vi få grepp om hur man ska gestalta Austens typiska blinkningar, där författarjagets röst kommer in i berättelsen. Jag hoppas att publiken är villiga att se hennes historia på ett nytt vis, och att de tar näsduken med sig.



Maria Löfgren har redan en agenda för vad som händer efter den femte december, då Förnuft och känsla ska presenteras för publiken. Tillbaka i Västerås ska hon sätta upp Annika Thors "Nu imorgon", en berättelse om fyra ungdomar 1968. Som bakgrund ska teatern göra en undersökning bland högstadieungdomar för att hitta likheter och skillnader mellan nu och då.
– Det är en ganska stor satsning som kommer ur frågan om det verkligen var bättre förr. Jag tvivlar på det, det var annorlunda och man har andra uttryck idag men jag tror att unga människor tänker och bryr sig.
Maria Löfgren tror att de som var med '68 kan ha svårt att se vad som händer idag. Samtidigt tycker hon att det är viktigt att unga är medvetna om sin historia och hon vill gärna att generationerna pratar med varandra. Något som lyckades påverka med Jösses flickor - Återkomsten.
– Många mödrar såg den med sina döttrar eller söner. Det var otroligt livliga diskussioner i pausen och efter föreställningen. Den innehöll ju både en gammal del om grupp 8 tiden och en nyskriven del som behandlade intersektionell feminism, sambanden mellan ålder, kön och klass.
Hon hoppas också att få genomföra ett nytt projekt på Stockholms stadsteater, hittills är det fortfarande hemligt eftersom inget beslut är taget. Maria Löfgren kan bara tala om att det finns en koppling till Virginia Woolf.
 
MIRIAM LÖWENSTEIN
 
 

081214
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst